Eureka

De internationale scheepvaart moet aan de bak om de CO2-emissies stapsgewijs af te bouwen naar nul in 2050. Cruisemaatschappij Hurtigruten Norway introduceert nu het conceptschip Sea Zero voor emissievrij cruisen.
 

Eureka is de rubriek voor 'productontwerpen voor morgen' uit het maandblad De Ingenieur.

 

Hurtigruten Norway presenteert de Sea Zero ter ere van zijn 130-jarig bestaan om een stap te zetten naar de toekomst. Het Noorse bedrijf wil af van de zware dieselolie die niet alleen veel emissies uitstoot die schadelijk zijn voor het klimaat, maar ook voor kwetsbare watergebieden, zoals fjorden, waar het bedrijf actief is.

De Sea Zero moet daar als eerste in 2030 emissievrij gaan varen dankzij een combinatie van technologieën. Het schip wordt ontwikkeld in samenwerking met twaalf maritieme partners en onderzoeksinstituut SINTEF.


Elektrische aandrijving

De Sea Zero wordt zo’n 135 meter lang met 270 hutten en kan vijfhonderd passagiers vervoeren naast vracht en auto’s. De voortstuwing is volledig elektrisch en draait op een batterijpakket van zestig megawattuur dat aan wal wordt opgeladen.

De elektrische aandrijving wordt ondersteund door windkracht, wanneer de weersomstandigheden dat toelaten. Daarvoor krijgt het schip drie intrekbare zeilen van vijftig meter hoog met een totale oppervlakte van 750 vierkante meter.

De zeilen worden aan beide kanten voorzien van zonnecellen die elektriciteit opwekken om de batterijen bij te laden.


Minimale weerstand

Behalve door het zelf opwekken van energie wordt ook energie bespaard door de weerstand van de romp in het water te verminderen. Dat gebeurt met luchtsmering door kleine luchtbelletjes te laten ontsnappen uit de romp, met een speciale coating op de romp en door de romp goed schoon te houden.

Ook de aandrijving werkt zo efficiënt mogelijk met contraroterende schroeven en intrekbare boegschroeven om de weerstand te minimaliseren. Daarnaast worden de gasten aan boord bewustgemaakt over het energieverbruik. Zij kunnen de batterijlading van het schip aflezen en via een app hun eigen energie- en waterconsumptie monitoren.


Zelflerend systeem

Kunstmatige intelligentie kan natuurlijk niet ontbreken bij een dergelijk geavanceerd schip. Dat wordt op de brug gebruikt om de benodigde personeelsbezetting te verkleinen.

Het zelflerende systeem verzamelt data van de 34 havens die Hurtigruten Norway dagelijks aandoet om zo het aanmeren en afvaren te optimaliseren. Zo kan het cruiseschip sneller en efficiënter in havens opereren onder alle weersomstandigheden.


Tekst: Paul Schilperoord
Foto: VARD Design

 

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.