Schiphol test twee nieuwe apparaten voor het scannen van handbagage op explosieven, wapens en andere ongewenste voorwerpen. De CT-scanners van het Amerikaanse bedrijf L-3 Security & Detection Systems (L-3 SDS) kijken vanuit alle hoeken door de tassen van reizigers heen. Als het goed is levert dit tijdwinst op doordat de reiziger elektronica en vloeistoffen niet meer uit zijn tas hoeft te halen.


De twee CT-scanners staan in vertrekhal 3 en in Transfer Filter E/F, waar mensen overstappen op een ander vliegtuig. Reizigers leggen hun tas of jas op de band, waarna het de scanner in gaat. De CT-scanner maakt heel veel smalle röntgenfoto's van een voorwerp, waarna een computerprogramma al die plakjes aan elkaar plakt tot een driedimensionaal beeld.
 

Medische wereld

De CT-scanner (computer tomography) is vooral bekend uit de medische wereld, waar artsen de techniek gebruiken om beelden van de binnenkant van het lichaam te maken. Op het vliegveld kennen ze CT-technologie ook al langer: alle koffers die in het vrachtruim van een vliegtuig terecht komen gaan eerst door een CT-scanner.

Bij de twee rijen waar de proef loopt, krijgen reizigers uitleg en speciale instructies. Zij mogen het doorzichtige plastic tasje met vloeistoffen in hun tas laten zitten. Dankzij de CT-scan van een stuk bagage kan de beveiligingsmedewerker de beelden op zijn of haar beeldscherm 360° draaien, zodat hij of zij voorwerpen van verschillende kanten kan bekijken.
 

Snellere afhandeling

Het doel van de proef (persbericht Schiphol) is ook om te kijken of de nieuwe scantechniek leidt tot een snellere afhandeling van bagage, wat prettig is voor reizigers. Als de proef goed verloopt, wil Schiphol de CT-scanners breed gaan invoeren bij alle 67 controlerijen. Al rond het einde van volgend jaar kan het zover zijn, verwacht Schiphol. Bij het project werkt de luchthaven samen met de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid.
 

Explosieven

Schiphol gebruikt twee scanners van het type ClearScan, van het Amerikaanse bedrijf L-3 Security & Detection Systems (L-3 SDS). Dat apparaat kan vloeibare en vaste explosieven herkennen, evenals thuis in elkaar geknutselde bommen. Volgens de maker koppelt het apparaat een snelle doorstroom (tot vijfhonderd stuks bagage per uur) van passagiers aan een beperkt aantal vals-positieven, situaties waar het apparaat ten onrechte alarm slaat.

 

Openingsbeeld Schiphol. Foto scanner L-3 SDS

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.