De winst van platooning bij vrachtwagens valt tegen, concludeert vrachtwagenbouwer Daimler uit eigen proeven. Het bedrijf stopt niet langer geld in het rijden in colonne, wat in theorie procenten aan brandstofbesparing belooft. 

Dat maakte CEO Martin Daum van Daimler Trucks vorige week bekend op de technologiebeurs CES in Las Vegas. Het bedrijf maakt lopende projecten af, maar ontwikkelt geen nieuwe initiatieven meer op dit gebied.
 

Dichter op elkaar

Het klinkt zo logisch: laat vrachtwagens die dezelfde kant op moeten continu gegevens met elkaar uitwisselen over snelheid en remmen. Daardoor kunnen nummers twee en drie in de rij veel sneller reageren wanneer de voorste remt, dan wanneer een menselijke chauffeur dat moet doen (die zit overigens nog wel in de cabine, om de besturing te kunnen overnemen als dat gewenst is). En dít zorgt er weer voor dat de trucks veel dichter op elkaar kunnen rijden dan normaal het geval is. Daardoor houdt de voorste vrachtwagen de volgende uit de wind, waardoor nummers twee en drie minder diesel hoeven te verstoken.

Bij proeven in 2017 slaagden TNO en partners erin om drie trucks op een afstand van 0,3 seconden te laten rijden. Bij een snelheid van 85 kilometer per uur is dat 7 meter. Bij onderlinge afstanden van minder dan 10 meter is het voordeel het grootste, wist TNO toen al te melden.

Een tweede voordeel is dat de volgende trucks bijna direct doen wat de voorste doet. Daardoor is het rijpatroon van het konvooi veel gelijkmatiger dan wanneer een chauffeur van vlees en bloed de pedalen bedient. Ook dit gegeven zorgt voor brandstofbesparing.
 

Geen businesscase

Maar Daimler trekt na jarenlange proeven, met name in de VS, nu de conclusie dat het de moeite allemaal niet loont. ‘Zelfs bij het perfect uitvoeren van de platooning is de brandstofbesparing veel lager dan de 4 % die theoretisch mogelijk zou moeten zijn’, valt te lezen in een persbericht van het bedrijf. Het voordeel daalde zelfs tot onder de 1 % en daarmee zijn de flinke investeringen niet te verantwoorden. ‘Er is gewoon geen businesscase.’
 

Kolonne uiteengeslagen

Dat is een tegenvaller, want de lange rechte snelwegen van de Verenigde Staten zouden juist geschikt moeten zijn voor platooning. Het rijtje trucks kan daar lange tijd op de snelweg blijven om met constante snelheid voort te tuffen. Uit de experimenten van Daimler blijkt echter dat de colonne regelmatig uiteenvalt, waarna de volgers gas bij moeten geven om weer aan te sluiten. Dat kost extra diesel. Dat gebeurt onder meer bij heuvels en op- en afritten van snelwegen. Ook piepten op deze punten personenwagens er regelmatig tussen.


Openingsfoto Proef met platooning van Daimler, waarbij vrachtwagencombinaties vlak achter elkaar rijden. Foto Daimler

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.