In 2012 waren alle verantwoordelijke instanties nog positief over de kwaliteit van de Fyratrein van AnsaldoBreda.

In eerste instantie waren de geluiden vanuit de NS nog optimistisch. ‘De treinen doen het relatief goed’, zei ir. Lex Frunt van de High Speed Alliance (HSA) in 2012 in De Ingenieur over de V250, de gloednieuwe trein die eind dat jaar, veel later dan gepland, over de hogesnelheidslijn tussen Amsterdam en Brussel ging rijden.

In mei 2012 nam HSA de eerste exemplaren van de Italiaanse fabrikant AnsaldoBreda af. ‘Alle toelatingstests zijn voltooid en de certificering is rond. Begin juli 2012 heeft de Inspectie Leefomgeving en Transport, die onder het ministerie van Infrastructuur en Milieu valt, de vergunning voor ingebruikname verstrekt.’

Certificeringsbureau Lloyd’s Register Rail Europe en de Belgische organisatie Belgorail hebben het laatste papierwerk inmiddels ingeleverd.

Ook heeft de V250 binnen het testprogramma reeds de eerste passagiers vervoerd.  ‘We voeren nu stresstests uit. Daarbij kunnen best nog kinderziektes aan het licht komen’, aldus Frunt.

Dit is een bewerking van een artikel uit De Ingenieur van 2012. Lead foto Jordi Husiman.

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.