Blog Frank Biesboer

Het was goed nieuws deze week voor de pleitbezorgers van een strengere autokeuring. Europees Commissaris Bieńkowska kwam met voorstellen die de keuring op meer afstand zetten van de fabrikant, gekoppeld aan strengere boetes voor het niet naleven van de uitstootnormen.

De Commissie wil zo voorkomen dat bijvoorbeeld Volkswagen in Europa kan wegkomen met zijn sjoemelsoftware, maar in Amerika tegen de lamp loopt. Want tot op heden is het praktijk in Europa dat autofabrikanten een zware stem hebben in het naleven van de regelgeving (‘Sjoemelen met diesels blijft in EU onbestraft’). Wat Europa nu doet, is het repareren van wat lange tijd is verzuimd.

Ondertussen staan de ontwikkelingen in autoland niet stil. Automobielfabrikanten hebben ontdekt dat de auto er niet alleen is om iemand van A naar B te vervoeren, maar dat hij ook een informatieplatform is. Wie tijdschriften als Automotive Engineering volgt leest het ene na het andere artikel over displays die de automobilist alle mogelijke gewenste informatie moeten gaan verschaffen. Carlo van de Weijer, hoofd van de afdeling smart mobility van de TU Eindhoven, heeft een mooie definitie van de moderne auto gegeven: een smartphone op wielen. Laat ik nog even aan deze metafoor vasthouden.

De auto van morgen is een quantified auto

Een van de nieuwe terreinen die met de smartphone wordt opengelegd is de quantified self, de mogelijkheid om met relatief eenvoudige sensoren en bijbehorende apps alles te weten te komen over het eigen lichaam en de eigen prestaties. Wie met hardlopen iets aan zijn gewicht wil doen, kan via een app direct aflezen hoeveel calorieën het lichaam tijdens het hardlopen heeft verbrand.

Het ligt dus voor de hand dat de auto van morgen een quantified auto is. Sensoren om alle prestaties te meten zijn er al, het is nu vooral een kwestie die gemakkelijk uitleesbaar te maken via de On Board Diagnostics (OBD). Er zijn nu al apps die een bluetoothverbinding met die OBD gebruiken om op de smartphone onder andere het geleverde koppel en de temperatuur van het koelwater weer te geven.

Zo hoeft het niet ingewikkeld te zijn om hetzelfde te doen voor brandstofverbruik en de uitstoot van CO2 en NOx. Moderne benzine- en dieselauto’s hebben daarvoor al sensoren aan boord om de katalysatoren goed te laten werken (‘TNO levert praktisch alternatief voor autotest’). Nu nog een app die de gegevens gemakkelijk toegankelijk maakt, en elke autobestuurder kan zo de controleur worden van zijn ‘eigen’ uitstoot.

Nu valt niet te verwachten dat iedere automobilist op dat soort gegevens zit te wachten: voor sommigen is het aantal seconden waarin van 0 tot 80 km/h wordt opgetrokken belangrijker. Maar er zijn er genoeg die wel willen weten of ze met hun rijstijl invloed kunnen uitoefenen op de uitstoot, bijvoorbeeld door niet plankgas te gaan als ze op de snelweg de iets langzamer rijdende voorganger willen inhalen.

De nieuwe marketingleuze wordt Emissionsvorsprung durch Technik

Zijn de gegevens over uitstoot eenmaal toegankelijk, dan ontstaat er met de quantified auto een nieuwe dynamiek. Zoals het in Duitsland al gebruikelijk is dat automobilisten via een app het benzineverbruik doorgeven aan de Spritmonitor en zo onderling de prestaties vergelijken(‘Spritverbrauch und Autokosten berechnen und vergleichen’), zo kan dat straks ook met de emissies van de verschillende modellen van de automerken. Wie in de folder leest dat de uitstoot keurig voldoet aan de strengste Euronorm, maar op de vergelijkingssite ziet dat de uitstoot tien keer hoger is, kan op grond daarvan besluiten een ander merk te kiezen. De werkelijke uitstoot wordt dan een van de marketinginstrumenten voor de autofabrikant. Emissionsvorsprung durch Technik, wordt het dan.

Uiteraard blijven autokeuringen vanwege de wettelijke nalevingsplicht van de Euronormen noodzakelijk. Het is verdienstelijk dat de Europese Commissie het gesjoemel met die keuringen aan banden wil leggen, maar de gekozen aanpak bouwt volledig voort op het tijdperk waarbij de auto alleen de snelheid en het toerental op het dashboard kon weergeven.

Straks zijn autorijders de leverancier van relevante emissiegegevens

De Commissie gaat daarbij voorbij aan de revolutie die de auto momenteel doormaakt, aangejaagd door de outsiders  Google en Tesla. De auto wordt de quantified auto, waarbij een deel van de massa autorijders de leverancier wordt van de relevante gegevens, oftewel crowdsourcing. Het zijn deze twee ontwikkelingen van de moderne tijd die zich prima lenen voor het meten van de werkelijke prestaties van een auto.(Frank Biesboer)

 

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.