Staande 'vliegtuigvleugels' vangen wind en geven zo dit vrachtschip een zetje in de rug, waardoor minder brandstof nodig is.

Het was al geprobeerd met ouderwetse zeilen, een grote vlieger en roterende cilinders. Nu leveren ook verticaal staande aluminium ‘vliegtuigvleugels’ van tien meter hoog een steuntje in de rug van vrachtschepen.

Ze vangen wind en zetten de kracht om in een voorwaartse beweging. De besparing op brandstof kan oplopen tot bijna 10 procent, heeft het Groningse bedrijf Econowind gemeten in de praktijk.

Het commerciële vrachtschip Ankie (foto) vaart al rond met het systeem van Econowind, dat inmiddels aan een tweede project werkt. ‘Begin januari gaan we dat systeem installeren. Die zeilen worden ook tien meter hoog, en we bereiden een derde systeem voor van twintig meter hoog’, vertelt Frank Nieuwenhuis, medeoprichter van Econowind. Hoe langer de ‘vleugel’, hoe meer kracht hij levert.
 

Cousteau

Het systeem is ooit bedacht door de beroemde zeeman, ontdekkingsreiziger en onderzoeker Jacques Cousteau, die het Turbosail noemde. Met zijn Alcyone, een schip met deze windaandrijving en dieselmotoren, voer hij de wereld rond. ‘Zijn patent liep af in 2006’, vertelt Nieuwenhuis.

Natuurlijk heeft zo’n staande vleugel niet altijd zin. Moet een schipper tegen de wind in dan zou hij alleen maar extra weerstand veroorzaken. Daarom is het systeem ook omlaag te klappen. ‘Hoeveel brandstof je bespaart, hangt helemaal af van de route die een schip vaart en de heersende winden. De totale besparing is pas na een jaar te bepalen, maar metingen bij onze eerste klant laten zien dat 8 procent brandstofbesparing zeker haalbaar is, en waarschijnlijk nog iets meer.’
 

Uitstoot

Met de huidige lage dieselprijzen zal een bedrijf de investering niet snel genoeg terugverdienen. ‘Je moet er nu anders naar kijken: het gaat om CO2-uitstoot.’ De verwachting is dat die emissie binnenkort realistisch beprijsd gaat worden en dat is de reden dat dit soort systemen (lees ook: ‘Uitschuifbare zeilen voor de vrachtvaart’) snel populairder kan worden.
 


Foto's: Econowind

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.