Leg een elektrische auto helemaal vol met zonnepanelen en hij voorziet grotendeels in zijn stroombehoefte, zo weet Lex Hoefsloot, CEO van Lightyear.

Of hij de nieuwe Elon Musk wordt, zal de komende jaren moeten blijken. Lex Hoefsloot MSc wil zichzelf zeker niet met de succesvolle ondernemer vergelijken, maar heeft wel veel respect voor hem. Musk richtte Tesla op met een flink beginkapitaal, verkregen bij de verkoop van PayPal. Met een nogal gedurfde strategie draait het bedrijf al jaren verlies. Pas onlangs startte de productie van de eerste in grote aantallen geproduceerde auto, waar het overleven van het bedrijf van afhangt.

Het voordeel van zo’n beginkapitaal heeft Hoefsloot niet. Wel heeft hij een berg ervaring, die hij opdeed als oprichter en leider van het Eindhovense studententeam dat Stella Lux bouwde, de eerste gezinsauto op zonne-energie. Daarmee wonnen de studenten in hun categorie twee keer de beroemde wedstrijd door Australië. Al die kennis heeft Hoefsloot meegenomen naar het bedrijf Lightyear, waarmee hij de eerste productieauto op zonne-energie wil maken.

Illustratie Marcel Groenen


Gekke druppelvorm

Het is moeilijk voor te stellen wat er allemaal op je af komt als je een auto from scratch wil gaan bouwen, maar Hoefsloot blijft er rustig onder. ‘Ik vind het juist een heerlijke uitdaging. En we zijn er in feite al vijf jaar mee bezig, hè? Ook krijgen we veel steun van zo’n vijftig bedrijven waar we al jaren mee samenwerken. Weet je, eigenlijk is Nederland de perfecte plek om deze auto te bouwen: we hebben een goede automotive-sector én een goede zonne-energiesector.’

Het gave aan zijn rol als CEO van Lightyear vindt Hoefsloot het multidisciplinaire karakter: tegelijk de technologie ontwikkelen en parallel daaraan zorgen dat de businesskant goed loopt. ‘Dat is nogal een uitdaging, want niemand heeft nog gedaan wat wij proberen te doen. We moeten voortdurend onze eigen manieren verzinnen.’

Of hij weleens een stomme fout heeft gemaakt? ‘Voor de wedstrijd in Australië hebben we onze Stella Lux helemaal optimaal ontworpen om zo energiezuinig mogelijk te rijden. Daar heb ik een beetje spijt van, want door die gekke druppelvorm is hij helemaal niet sexy en met dat imago zitten we nu nog een beetje. Mijn les is: laat je product er vanaf de eerste versie goed uitzien.’

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.