Delft Hyperloop heeft de Hyperloop Pod Competition gewonnen. Dit weekend werd duidelijk dat de Delftse studenten de beste waren op het gebied van ontwerp en performance. Alleen qua snelheid moesten ze een ander team voor zich dulden. 

Het moeten zenuwslopende momenten zijn geweest, gisterenmiddag in Hawthorne, Los Angeles. Na een hele week van testen in een vacuümbuis was het eindelijk de beurt aan de favorieten: het Massachusetts Institute of Technology, de TU in München, en de TU Delft. Deze teams gooiden al hoge ogen bij de ontwerpwedstrijd die vorig jaar werd gehouden, maar nu kwam het erop aan: zouden de ontwerpen ook standhouden in het echt? 

 

Our very own @DelftHyperloop is the overall winner of the @SpaceX pod-competition @elonmusk#tudelft#hyperloop#SpaceX#delfthyperlooppic.twitter.com/QfVYH6i6oS

— TU Delft (@tudelft) January 30, 2017

 

Snel en efficiënt

SpaceX, het ruimtevaartbedrijf van Elon Musk, bouwde een vacuümbuis waarin de capsules konden rijden. Het was aan de studententeams om een voertuig te ontwerpen dat zo snel en efficiënt mogelijk door die buis kon zoeven. 

Dat lukte alle teams. Maar Delft maakte de meeste indruk op de jury: het won de ontwerp- en constructieprijs, en doordat hun maximumsnelheid slechts 1 km/h lager was dan die van de winnaars van de snelheidscategorie, eindigde Delft in het algemeen klassement als hoogste (lees: 'Delftse hyperloop capsule onthuld')


De pod van Delft bereikte een maximumsnelheid van 94 km/h. Dat is flink, maar komt niet in de buurt van de verwachtingen die Delft eerder uitsprak: het prototype zou in de korte (1,2 km) vacuumbuis 200 km/h moeten gaan. Andere teams hadden soortgelijke schattingen. Uiteindelijk kwam niemand boven de 100 km/h. Alleen het team van München haalde het einde van de buis, MIT en Delft strandden halverwege. 

 

Nieuwe wedstrijd

Dit soort problemen zijn begrijpelijk met een nieuwe technologie. Toch wil SpaceX snel werk maken van dit snelheidsprobleem. Deze zomer organiseren ze een volgende Hyperloop-competitie, waarbij het alleen maar om snelheid gaat. Of Delft daaraan mee gaat doen is nog niet bekend. In ieder geval willen de studenten kijken of ze hun Hyperloop zelfstandig kunnen doorontwikkelen, zo vertelden ze vannacht aan de NOS.

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.