Een Delfts studententeam heeft maandag de Atlas 02 aan het publiek gepresenteerd, de hyperlooptrein die volgens de teamleden in de komende decennia een revolutie in transport zal teweegbrengen. 

Het compacte voertuig moet Delft Hyperloop op 21 juli aan de overwinning helpen. Dan komen studententeams uit de hele wereld naar de Verenigde Staten voor de SpaceX Hyperloop Pod Competition. Team Delft Hyperloop bestaat uit 29 studenten van verschillende opleidingen.


Vacuüm buizen

Het hyperloopconcept komt uit de koker van Elon Musk (Tesla, SpaceX). Sterk gestroomlijnde pods (een soort treinen) zoeven door bijna vacuüm buizen. Om de weerstand nog verder te reduceren, zweven ze dankzij een elektromagnetisch veld net boven een rail. 

In theorie zouden er snelheden van boven de duizend kilometer per uur mogelijk moeten zijn, maar zover is de ontwikkeling nog niet. Om de technische innovaties te bevorderen schreef Musk de Hyperloop Pod Competition uit.
 


Autonoom

De Delftse Atlas 02 is extreem compact en weegt daardoor weinig. Het prototype is specifiek ontwikkeld voor de wedstrijd, waarin de voertuigen op een baan van een kilometer lang een zo hoog mogelijke snelheid moeten halen en vervolgens weer op tijd moeten afremmen. 

Hij is volledig autonoom en neemt alle beslissingen zelf. 'Bij zulke hoge snelheden moeten beslissingen in een split second worden genomen', zei chief engineer Elja Ebbens bij de presentatie. 'Dat kan ons brein niet. Daarvoor zijn boordcomputers nodig.' 
 

In de toekomst moeten hyperloops alle Europese hoofdsteden met elkaar verbinden. [van wie moet dat? Ben meer van het 'kunnen']


Snelheidsrecord

De pod wordt bovendien elektrisch aangedreven. Daardoor kan hij extreem vlot accelereren. Hij remt vier keer zo snel als een Formule 1-wagen. 

De Delftenaren hopen in de competitie een nieuw snelheidsrecord te vestigen. Dat staat sinds vorig jaar op 467 kilometer per uur, op naam van een Duits team. Twee jaar geleden won het Delftse team de jaarlijkse wedstrijd. 


Technische uitdagingen

Volgens teamleider Rieneke van Noort zullen we over twintig jaar massaal met hyperloops reizen, maar zijn er nog wel een aantal forse horden te nemen eer het zover is. Zo moeten verschillende landen afspraken maken over standaardisering.

Treinen die de grens over gaan, moeten soms van locomotief wisselen. Bij een hyperloop zou vergelijkbaar oponthoud extreem onhandig zijn, aangezien ze 'meerdere keren per uur een grens oversteken', zei Van Noort bij de presentatie.
 

Het hyperloopstation van de toekomst oogt in de visie van Delft Hyperloop als een iets modernere versie van een alledaags treinstation. 

 

Wissels

Een belangrijke technische uitdaging is nog het inbouwen van wissels. 'Sommige mensen willen van Amsterdam naar Parijs, anderen van Brussel naar Parijs. Hoe moet je een hyperloopsnelweg op of af gaan? Voor dat probleem is tot nu toe geen technische oplossing,' zei Van Noort. 

Daarnaast bepleiitte Van Noort de aanleg van een testbaan waar op hoge snelheden kan worden getest. Binnen vijf jaar moet die zijn gerealiseerd, aldus de teamleider. Dat is belangrijk voor de veiligheid, maar volgens Van Noort zijn tests ook nodig om uiteindelijk het juiste type hyperloopsysteem te kiezen. 

Beeld: Delft Hyperloop

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.