Vergeet de ouderwetse drone met vier propellers: de TU Delft ontwierp een vliegmachine met één draaiblad en vleugels om energiezuinig en langdurig door de lucht te suizen. Bij een wedstrijd in Australië moet de drone laten zien wat hij kan.

De delftAcopter, zoals de makers hem noemen, is niet het eerste luchtvoertuig dat verticaal opstijgt om daarna als een vliegtuig verder te gaan. Het is wel de eerste in zijn soort die dit met één propeller doet, waardoor hij veel zuiniger is dan andere versies. 'Die gebruiken vaak de klassieke quadcopter-indeling om op te stijgen. Als ze dan later gebruikmaken van de vleugels, hangen die propellers er als loos gewicht bij. Wij gebruiken de propeller bij opstijgen én bij het vliegen als aandrijving, dus is er geen grammetje dat niet een doel dient bij een vlucht', vertelt Bart Remes aan de telefoon.

Australië

Remes zat in de trein op weg naar Schiphol, vanwaar hij naar Australië vliegt om eind deze maand deel te nemen aan de UAV (Unmanned Aerial Vehicle) Medical Express Challenge. Deze dronewedstrijd maakt duidelijk wat het nut kan zijn van machines zoals die van Remes. Deelnemende drones moeten dertig kilometer afleggen naar een gewonde in de jungle van Australië, een bloedsample bij hem ophalen en dit terugbrengen naar het ziekenhuis. Dit alles moet binnen een uur gebeuren, want bij medische noodgevallen is tijd een belangrijke factor.

Het moet ook nog allemaal autonoom, zonder inmenging van een piloot. Daarom is de delftAcoptor uitgerust met een gps-systeem en camera's om zijn weg te vinden. Ook in gebieden met veel gebouwen redt hij zich volgens Remes: 'Het is een 'slim' apparaat, dat zelf zoekt naar de optimale landingsplek. Hij kan ook de 'Outback Joe', zoals de organisatie van de wedstrijd de gewonde persoon noemt, herkennen in het zoekgebied.'

Delft is als één van de elf finalisten uitgekozen. 'Dat laat al zien dat we iets goed doen. We hopen straks te winnen, maar de concurrentie is stevig. Bovendien hebben wij een drone die volledig op batterijen werkt. Dat is zuiniger, maar het kostte veel moeite om dat te bewerkstelligen. Andere teams hebben misschien meer aandacht besteed aan vliegsnelheid. We gaan het zien.'

Verkopen

Reddingsmissies zijn het eerste en voornaamste doel van de drone, maar niet het enige. 'Je kan je voorstellen dat zo'n autonoom intelligent systeem ook handig is om pakketjes te bezorgen', stelt Remes voor. Daarnaast hebben verschillende bedrijven rond de TU ervaring met het verkoopbaar maken van drones die aanvankelijk voor onderzoek bedoeld waren. 'Zoiets kan ook goed met onze drone gebeuren.' Aangezien hij zuinig, snel en volledig elektrisch is zal de drone menig liefhebbershart harder doen kloppen.

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.