Delftse studenten hebben een waterstofauto ontworpen die voldoet aan alle eisen van de RDW. De Eco-Runner XIV is daarmee de efficiëntste waterstofauto die de openbare weg op mag. 

Elk jaar werkt een nieuw team van 25 studenten van de Technische Universiteit Delft aan een auto die zo efficiënt mogelijk op waterstof rijdt. Donderdagavond presenteerden de studenten het ontwerp voor 2024, de Eco-Runner XIV.

Dit jaar lag de nadruk bij het ontwerp niet alleen op efficiënt energieverbruik, maar ook op de wens om op de openbare weg te mogen rijden. Daartoe moest het ontwerp voldoen aan alle eisen die de Rijksdienst voor het Wegverkeer aan auto's stelt. 
 


Efficiëntie en veiligheid 

Naast efficiëntie werd zo ook veiligheid een uitgangspunt. Het nieuwe ontwerp onderscheidt zich van z'n voorganger door onder meer een nummerbord, spiegels, grotere ramen en meer lichten. Volgens de studenten gaan al die toevoegingen niet per se ten koste van de efficiëntie.

Zelfs met de toevoegingen is de weerstand van de auto nog altijd slechts de helft van die van welke andere auto op de Nederlandse weg ook, zei chef carrosserie Jonas Meij bij de presentatie. 


Elfstedentocht

De teamleden hopen dat in juni van dit jaar te bewijzen door met de auto op in totaal 1,45 kilogram waterstof maar liefst 2056 kilometer af te leggen. Dit willen ze doen op de route van de Elfstedentocht, die zij in drie dagen tijd liefst tien keer achter elkaar hopen af te leggen, non-stop en zonder tussentijds bij te tanken. 

Met de vorige versie van de Eco-Runner wist het studententeam een wereldrecord te vestigen: de Eco-Runner XIII legde afgelopen zomer 2488,5 kilometer af op 950 gram waterstof: de langste afstand ooit met een waterstofauto afgelegd zonder te tanken.


Intensieve testdase

De studenten hebben de Elfstedentocht niet voor niets uitgekozen als locatie voor de nieuwe recordpoging. Door de opwarming van de aarde is de tocht al 27 jaar niet meer geschaatst. 'Waterstof is de blauwe oplossing voor een groene wereld en biedt mogelijkheden voor het tegengaan van de klimaatverandering', melden de studenten in een persbericht.

De auto is overigens nog niet daadwerkelijk gebouwd. Pas op 8 mei volgt de officiële onthulling, waarna er een intensieve testfase zal volgen. De testritten moeten niet alleen duidelijk maken of alle techniek werkt, maar ook of het waterstofsysteem veilig genoeg is en of de remweg voldoet aan de eisen van de RDW. Pas als dat het geval is, vertrekt het team naar Friesland voor de wereldrecordpoging.


Waterstof of elektrisch

Waterstof is geen brandstof, maar dient als energiedrager. Het wordt via elektrolyse gemaakt uit water. Dat kost energie, maar als het vervolgens weer met zuurstof reageert tot water komt er energie vrij. Voor de energietransitie wordt waterstof als waardevol gezien, omdat de overtollige energie uit zon of wind erin kan worden opgeslagen, voor gebruik op een later moment.

Hoewel het omzetten van elektriciteit in waterstof niet heel efficiënt verloopt (doorgaans gaat zo’n 25 procent van de energie verloren), worden waterstofauto’s door veel mensen als een zinvolle toevoeging gezien aan het toekomstige elektrische wagenpark.


Beeld: Eco-Runner

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.