Delftse onderzoekers hebben een waterstofdrone ontwikkeld die dankzij een geïntegreerde batterij horizontaal grote afstanden kan afleggen en verticaal kan opstijgen en landen op een schip.

Met windkracht vijf steeg de maritieme waterstofdrone van het onderzoeksteam van de Technische Universiteit Delft op en landde na 3 uur en 38 minuten weer op het dek van een kustwachtschip. Afgelopen maand was de eerste vlucht van de drone onder realistische omstandigheden, een bijzonder moment voor de onderzoekers.

 

Drenkelingen

De volledig elektrische drone en heeft twaalf motoren. Hij weegt dertien kilogram en heeft een spanwijdte van drie meter. Een cilinder van 6,8 liter levert waterstof aan de brandstofcel van achthonderd watt. Deze zet de waterstof om in elektriciteit, waarbij slechts waterdamp en warmte vrijkomen.

Al zeker tweeënhalf jaar werken de onderzoekers aan de drone, die zowel horizontaal als verticaal kan vliegen. Het onbemande luchtvaartuig is daarom geschikt om in te zetten bij zoekacties op zee. Vanaf het schip is het vliegtuigje te gebruiken door grote gebieden af te speuren naar drenkelingen vanuit te lucht.

 

Volledige gewicht

'Het verticaal vliegen is de grootste uitdaging', zegt projectleider Bart Remes. 'Bij deze verticale bewegingen dragen de vleugels niet bij aan het vliegen en hangt het volledige gewicht aan de propellers. Daardoor kosten stijgen en landen veel energie.'

De onderzoekers losten dat op door de brandstofcel te combineren met een set batterijen, die extra energie leveren tijdens het verticaal bewegen. Tijdens het horizontaal vliegen laadt de batterij zich weer op via de brandstofcel, vergelijkbaar met het laden van de auto-accu tijdens het rijden, klaar voor de volgende verticale manoeuvre.

'Deze combinatie van brandstofcel en batterij maakt ons ontwerp uniek', zegt Remes.

 

 

Herkenningssysteem

Nu de drone blijkt te werken onder barre weersomstandigheden, zit het werk van de onderzoekers er bijna op. 'Het is nu aan bedrijven om de drone verder uit te werken tot een product', zegt Remes. Om te ondersteunen bij de zoektocht naar drenkelingen is er bijvoorbeeld nog een herkennigssysteem nodig. Het team is momenteel op zoek naar geïnteresseerden.

 

Beeld: Micro Aerial Vehicle Lab (MAVLab)

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.