Eureka

De Magma UAV is een drone met de vorm van een vliegende vleugel die handig gebruikmaakt van twee luchtstromen.

Conventionele vliegtuigen worden bestuurd met een complex systeem van roeren en kleppen op de vleugels en de staartvleugels. Om die te laten bewegen, worden zware, relatief ­inefficiënte mechanische systemen gebruikt.

Maar dat kan ook met supersonische luchtstromen, stelt BAE Systems. Ingenieurs van dit Engelse bedrijf ontwikkelden samen met onderzoekers van de University of Manchester de Magma UAV (een unmanned aerial vehicle of onbemand luchtvaartuig). Deze drone met straalmotor wordt bestuurd met lucht.
 

Supersonische snelheden

De Magma UAV heeft de vorm van een vliegende vleugel. In het midden, achter in de romp, ligt een enkele straalmotor. De drone is uitgerust met twee testsystemen. Het eerste is Wing Circulation Control. Hierbij wordt inkomende lucht voor de ­motor door kanalen naar de vleugels geleid. Daar gaat de lucht met supersonische snelheden door smalle openingen naar buiten om vervolgens langs de achterkant van de vleugels te stromen. De supersonische luchtstroom stuurt zo de luchtstroming die over de vleugels heen loopt, net als ­mechanische kleppen dat doen.

Het tweede testsysteem is Fluidic Thrust Vectoring, ingebouwd in de uitlaat van de straalmotor. De uitlaatgassen ­stromen over een naar beneden toe gekromd oppervlak, waardoor de neus van het vliegtuig naar beneden gaat. Door van onderaf wat ­supersonische lucht te blazen, worden de ­uitlaatgassen bijgestuurd. Hierdoor gaat het vliegtuig rechtdoor of, als er meer lucht naar buiten wordt geblazen, stromen de uitlaatgassen schuin naar boven en stijgt het vliegtuig.
 

Succesvolle test

Onlangs werd een eerste succesvolle vliegtest met de Magma UAV uitgevoerd boven het Llanbedr-vliegveld in Wales. Volgens BAE Systems heeft de technologie de potentie om vliegtuigen lichter, goedkoper en betrouwbaarder te maken, terwijl de bestuurbaarheid en de prestaties ook beter worden. Een bijkomend voordeel voor militaire toepassingen is dat ­radargolven minder snel reflecteren als de spleten tussen vleugels en kleppen wegvallen.
 

Tekst: Paul Schilperoord

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.