Geluidsmuren kunnen een stuk duurzamer, door in plaats van ge­wapend beton gebruik te maken van lokale, opgespoten aarde, zeggen startup Terrestrial en ingenieursbureau Summum Engineering.

Beton is na water het meest gebruikte materiaal ter wereld. ‘En dat terwijl één ton cement staat voor één ton CO2-uitstoot’, zegt ingenieur Jelle Feringa van startup Terrestrial, die met robots aarden constructies maakt. ‘Het is spijtig dat de CO2-emmisies niet in de prijs van beton worden door­berekend. Beton is nu te goedkoop, waardoor het maximale constructieve potentieel er niet wordt uitgehaald.’


NIet recht, maar golvend

Er zijn wel degelijk alternatieven voor betonnen geluidsmuren. Samen met Summum Engineering in Rotterdam werkt Feringa aan een aarden geluidsmuur, opgespoten met een robotische betonspuit. 

De muur is niet recht, maar golvend van vorm. Zoals de bouwwerken van de architect Antoni Gaudí of de ‘slangen­muren’ van Slot Zuylen. ‘Dat is niet puur esthetisch gekozen’, zegt ingenieur Diederik Veenendaal van Summum Engineering. ‘Het heeft ook een akoestische werking en bespaart materiaal per strekkende meter.’


Bouwen met aarde

Bouwen met aarde is de afgelopen dertig jaar weer in de belangstelling gekomen. Mede door de aarden huizen van de Oostenrijkse architect Martin Rauch. De uitdaging voor de industrie is om een manier te vinden dit kosteneffectief te doen. Grondverplaatsingen en arbeidskrachten zijn namelijk enorme kostenposten.

Daarom werkt Feringa met ter plaatse gewonnen aarde met een ‘negatieve financiële waarde’, ofwel aarde die geld op­levert. En met een mobiele robot die tot acht kubieke meter aarde per uur spuit.

‘Bouwen met aarde lijkt primitief, maar is juist hoogtechnologisch geworden. We gebruiken machine learning om tot een printbaar recept te komen. Daarmee kunnen we een muur spuiten die stevig is en erosiebestendig.’


Innovatiestrook A58

Volgend jaar start een pilotproject voor een honderd meter lange geluidsmuur bij de innovatiestrook aan de A58 (InnovA58), een project van Rijkswaterstaat en ProRail.

Na de evaluatie van het prototype wordt beslist welk aandeel de aarden geluidsmuur zal hebben in het Meerjarenprogramma Geluidsanering van ProRail. Het programma wil voor 2030 in totaal zeventig kilometer geluids­muur hebben gerealiseerd.

Tekst: Sija van den Beukel
Render: Peter Bučo/Pictown

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.