Afgelopen zaterdag vloog voor het eerst de 777X van vliegtuigbouwer Boeing. Het toestel maakte een vlucht waarbij belangrijke functies van het toestel werden getest. De 777X is het grootste passagierstoestel met twee motoren.

De medewerkers van Boeing zullen er aan toe geweest zijn, aan het succesje dat zaterdag kon worden gevierd. Na alle negatieve aandacht voor de vliegtuigbouwer rond de 737 MAX, was het nu tijd voor goed nieuws en blije gezichten. Na uitstel op vrijdag wegens te harde wind, kon op zaterdag de eerste testvlucht met de 777X wel doorgaan.

Het toestel vertrok iets na tienen in de ochtend van Paine Field in Everett en landde na een vlucht van krap vier uur op Boeing Field in Seattle, meldt de Seattle Times. Het toestel hield zich prima, meldde gezagvoerder Van Chaney in de krant en de prestaties van het vliegtuig waren zeer solide. De meeste van de geplande tests en systeemcontroles zijn uitgevoerd.
 

Grootste motoren

Alles aan de 777X is groot. Het vliegtuig is langer dan Boeings eigen 747-8 ‘Jumbo Jet’. De GE9X-motoren die eronder hangen, van General Electric, zijn de grootste straalmotoren die er zijn. Op het breedste punt heeft de motorgondel van de GE9X een diameter van 4,67 meter.

De vleugels van het vliegtuig zijn zo lang dat het problemen zou opleveren op veel vliegvelden. Om te zorgen dat het toestel toch overal aan de gate past, klappen de vleugeluiteinden omhoog als het toestel taxiet (dan gaat de spanwijdte van 71,6 meter naar 64,9 meter). Dat ziet er gek uit (zie de foto hieronder), maar eenmaal in de lucht hebben de vleugels een normale vorm.



 

Intensief testen

Na de testvlucht begint de 777X aan een intensief testprogramma, dat moet uitmonden in certificering door de FAA, de daartoe bevoegde instantie. Dat duurt normaal gesproken minstens een jaar, maar de kans is groot dat Boeing en de FAA er in dit geval langer voor nemen, misschien wel anderhalf jaar.

Dat komt door de problemen met de 737 MAX, het kleinere toestel waarvan er eind 2018 en begin 2019 twee neerstortten. Sinds maart 2019 staan daarom alle 737 MAX-en aan de grond. Sinds kort is Boeing zelfs gestopt met het bouwen van nieuwe MAX-toestellen. Het wordt steeds duidelijker dat zowel Boeing als de FAA, de instantie die toch het ontwerp moet controleren, forse steken hebben laten vallen met de MAX.
 

Melkkoe

De 777X moet een nieuwe melkkoe worden voor het worstelende Boeing. De 777-8X-versie biedt plaats aan 375 passagiers, de 777-9X zelfs aan 425 mensen. Het toestel kan daarmee vijftig tot zestig meer passagiers vervoeren dan zijn voorganger, de 777-300ER.

Dankzij nieuwe motoren en langere vleugels is hiervoor relatief minder kerosine nodig. Dat is goed nieuws voor luchtvaartmaatschappijen (de kosten per passagier liggen 13 % lager, beweert Boeing), én voor de CO2-uitstoot.

Op een speciaal voor de 777X ingerichte webpagina van Boeing is meer informatie te vinden over de eerste testvlucht.
 

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.