Het Duitse postbedrijf DHL heeft bij wijze van experiment vijf van zijn elektrische bestelbusjes uitgerust met een actief luchtfilter. Die moet een deel van het fijnstof dat het busje zelf produceert weghalen, en reinigt tegelijkertijd de omgevingslucht.

DHL heeft al een vloot van zo’n 5000 bestelbusjes die elektrisch rijden en dus geen CO2 of NOx uitstoten. Het bedrijf gaat nu een stap verder: de voertuigen moeten volledig emissievrij zijn, zo laat DHL in een persbericht weten. Want ook elektrische voertuigen produceren met hun schijfremmen en bandenslijtage fijnstof, die schadelijk is voor de gezondheid (lees hierover ook de nieuwste column van Carlo van de Weijer 'We kunnen ons vast voorbereiden op Kamervragen over bandengruis').

Om dat emissievrij rijden mogelijk te maken krijgen de busjes onderaan aan de achterkant een fijnstofdeeltjesfilter, dat de met ventilatoren aangezogen lucht zuivert. Het filter is ontwikkeld door het Duitse bedrijf Mann+Hummel. Ook als het voertuig stilstaat doet het filter zijn werk, zolang er maar stroom is.
 

Het fijnstoffilter.


Netto balans

Het filter dat achter de achterwielen zit is zo geplaatst dat het de door het voertuig geproduceerde fijnstof maximaal afvangt. Al het fijnstof opzuigen kan niet, daarvoor is de stofpluim die de auto produceert te breed. Maar de hoeveelheid lucht die het filter verwerkt is wel dusdanig groot dat het voertuig netto geen emissies heeft: ook het fijnstof dat andere voertuigen produceren wordt opgezogen.

De vijf met het fijnstoffilter uitgeruste voertuigen moeten nu aantonen hoe effectief het filter is. Daarom hebben de wagens sensoren die meten hoeveel lucht er wordt verwerkt, hoeveel fijnstof in die lucht zit en hoeveel er wordt gezuiverd. Ook de lokale weersomstandigheden, zoals wind en regen, worden bijgehouden. Mann+Hummel verzamelt de data en zal die analyseren. De busjes rijden rond in de Duitse stad Ludwigsburg, waar ook het hoofdkantoor van Mann+Hummel is gevestigd.

Blijken de filters een succes, dan zal DHL meer van zijn elektrische bestelbusjes ermee uitrusten.
 

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.