Over 25 jaar zal een derde van de nieuw verkochte auto’s een elektrische zijn, zo voorspelt het gezaghebbende Bloomberg New Energy Finance (NEF).  Dat heeft vooral te maken met de verdere prijsdaling van batterijen.

Bloomberg NEF verwacht dat de elektrische auto in 2025 ongeveer evenveel zal kosten als een auto met verbrandingsmotor. Daarbij is uitgegaan van een olieprijs van 75 dollar per vat of meer. Is die prijs lager, onder andere door een verminderde vraag, bijvoorbeeld 20 dollar per vat, dan zal het break-evenpoint hooguit vijf jaar naar achteren verschuiven.

Totale autokosten en break-even van elektrische auto, bij een olieprijs van $ 75/vat in 2040.

Het marktanalysebedrijf Bloomberg noemt de prijsverlaging van de batterijen als een van de doorslaggevende factoren. Die van de lithiumionbatterij is de afgelopen vijf jaar met 65 % gedaald tot 350 dollar per kWh. Bloomberg verwacht dat de prijs in 2030 120 dollar per kWh zal zijn. Dat getal is gebaseerd op een leercurve die ervoor zorgt dat bij elke verdubbeling van het productievolume de kosten met 14 % omlaag gaan.

Verwachte prijsdaling van de lithium-ionbatterij.

Daarnaast spelen zaken als totale eigendomskosten, gunstige regelgeving en consumentenvoorkeur een rol.

De groei die Bloomberg voorziet van elektrische auto’s is zeer fors: de verkoop van 41 miljoen stuks in 2040 betekent 90 x meer dan het aantal van 462.000 elektrische auto’s dat in 2015 is verkocht.  Wordt dat aantal gehaald, dan zou in 2040 van alle nieuw verkochte personenauto’s 35 % een elektrische zijn. De auto-op-batterij omvat dan een kwart van het totale personen-wagenpark .

Wereldwijd verkochte elektrische en hybride auo's in 2015.

Die verschuiving heeft de nodige gevolgen voor de energiehuishouding: de vraag naar olie is dan een zesde minder dan dit jaar, terwijl het elektriciteitsgebruik dan bijna 10 % van het totaal zal zijn.

Opmerkelijk is dat de volledig elektrische auto’s op termijn een veel groter marktaandeel verwerven dan de hybrides. Bloomberg gaat er daarbij vanuit dat de voertuigen zijn uitgerust met een batterij met een capaciteit van 60 kWh, goed voor een rijafstand van 320 km. De eerste modellen komen in 2018 beschikbaar met onder andere de Tesla Model 3 en de Chevy Bolt.

Nu hebben marktvoorspellingen per definitie iets speculatiefs, en ze moeten dus ook met de nodige korrels zout worden genomen. Tegelijkertijd zijn ze wel vaak richtinggevend voor investeringsbeslissingen.

Lees verder in het rapport van Bloomberg.

 

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.