Eureka

Fietsers drijven al sinds jaar en dag hun achterwielen aan met een ketting-, riem- of cardanasaandrijving. Het Duitse bedrijf Schaeffler vervangt deze mechanische overbrenging nu door een elektronische.
 

Eureka is de rubriek voor 'productontwerpen voor morgen' uit het maandblad De Ingenieur. Neem eens een proefabonnement!


Het principe drive-by-wire, waarbij mechanische en hydraulische overbrengingen worden vervangen door elektronische overbrengingen, is in de auto-industrie al aardig ingeburgerd.

Het Duitse bedrijf Schaeffler past dit principe nu toe op de fietsaandrijving: de trapas drijft een generator aan die stroomt opwekt voor de aandrijving van een elektromotor op het achterwiel.


Pedaalgenerator wekt stroom op

Het hybride free drive-systeem levert een vermogen van maximaal 250 watt. De pedaalgenerator geeft een bepaalde trapweerstand, maar volgens Schaeffler gaat het trappen minder zwaar dan bij conventionele e-bikes met ketting, riem of cardanas.

Als de berijder harder trapt dan noodzakelijk dan wordt overtollige elektriciteit opgeslagen in het batterijpakket. Die kan later worden vrijgegeven om de motor aan te drijven.



Fietsen zonder ketting

Aangezien het free drive-systeem geen ketting, riem, versnelling of andere mechanische overbrengingen heeft, is er minder slijtage en onderhoud. De toepassing drive-by-wire biedt bovendien meer ontwerpvrijheid, aangezien de trapas en aangedreven wielen niet mechanisch worden verbonden.

Schaeffler bouwt zelf geen fietsen, maar verkoopt het free drive-systeem aan fietsfabrikanten.

 

NIEUWSBRIEF
Vind je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.


Tweewieler van recyclebaar kunststof

De eerste klant is het Duitse CIP Mobility dat onder de merknaam Moccismart pedal vehicle-cargofietsen op de markt brengt. De eerste is een tweewieler met een frame en wielen van recyclebaar kunststof in plaats van aluminium of staal.

Doordat de wielen met spaken uit een geheel bestaan zijn ze minder kwetsbaar. Het productieproces van de kunststof onderdelen zou ongeveer tweederde minder CO2 uitstoten dan voor conventionele aluminium fietsframes.


Tekst: Paul Schilperoord
Foto: Schaeffler

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.