eureka

In de toekomst worden kleine luchttaxi’s een dagelijkse verschijning boven en tussen grote steden. Meerdere bedrijven ontwikkelen daarvoor varianten van een eVTOL (electric Vertical Take-Off and Landing), een soort grote drone.

Het voordeel van een eVTOL is dat die verticaal kan opstijgen en landen, weinig lawaai maakt en geen vervuilende stoffen uitstoot. Een mooi voorbeeld is het nieuwe testvliegtuig Alia van Beta Technologies uit de Verenigde Staten. Dat is eveneens ontworpen om efficiënt over langere afstanden te vliegen.


Migrerende zeevogel

Het ontwerp van de Alia is geïnspireerd op de noordse stern, een migrerende zeevogel die de langste vluchten maakt van alle vogelsoorten. Zijn uithoudingsvermogen ontleent hij mede aan de relatief lange, gekromde vleugels en de langgerekte, gevorkte staart die het vliegen efficiënter maken.

Deze kenmerken zijn goed terug te zien in het bovenaanzicht van de Alia. Met als toevoeging dat de vleugel- en staartdelen zijn verbonden door twee langsliggers met elk twee propellers voor het verticaal opstijgen en landen.

Deze kunnen niet draaien, zoals bij het eerdere prototype Ava van Beta Technologies, vanwege de complexiteit en hoge onderhoudskosten daarvan. De Alia wordt aangedreven door een duwpropeller achterop de romp.


Luchttaxi

Beta Technologies heeft nog niet veel technische specificaties vrijgegeven. Alleen dat de Alia een spanwijdte heeft van 15,2 meter en een startgewicht van 2.720 kilogram. De cabine biedt plaats aan zes personen en heeft daarnaast nog een vrachtruimte van 5,7 kubieke meter. Op een volle acculading kan het toestel ruim vier­honderd kilometer vliegen.

De inzet als luchttaxi is echter niet de eerste toepassing voor de Alia. Het Amerikaanse bedrijf United Therapeutics wil de Alia gebruiken als efficiënte, uitstootvrije transportmethode voor in het lab gemaakte donororganen.

Uiteindelijk moet er een netwerk van oplaadstations ontstaan, voorzien van zonnepanelen en generatoren voor de energievoorziening en rustplaatsen voor de piloten.


Tekst: Paul Schilperoord
Foto: Beta Technologies

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.