Studenten van de Technische Universiteit Eindhoven doen met een autonome elektrische racewagen mee aan de Formula Student-competitie in Barcelona.

Op 3 augustus vertrekken de studenten van het team University Racing Eindhoven (URE) van de Technische Universiteit Eindhoven (TU/e) naar Barcelona voor de autonome klasse, de nieuwste klasse van de Formula Student-competitie. Het is de eerste keer dat de studenten meedoen aan deze wedstrijd. 

Twee jaar geleden hadden de studenten al willen deelnemen aan de competitie, maar destijds kwam hun auto niet door de technische keuring. Nu zijn de studenten klaar voor de race.

De autonome elektrische racewagen is compleet door de studenten ontworpen en ontwikkeld. Hij haalt op rechte stukken zo’n 115 kilometer per uur en in bochten vijftig kilometer per uur. 

 

Sturen en gas geven

De wagen ‘weet’ vooraf niet hoe de route er uit ziet. Met sensoren kan de auto het circuit in kaart brengen om vervolgens te besluiten hoe die daar zo snel mogelijk overheen kan rijden. ‘Kleurencamera’s en lidar (Laser Imaging Detection And Ranging) zijn de ogen van de auto’, zegt Dennis Gubbels, teammanager van URE. 

Daarnaast heeft de auto gps en IMU (inertial measurement unit)-sensoren aan boord. ‘Met deze sensoren meet het systeem de status van de auto’, zegt Gubbels. ‘Zo weet het of de auto slipt of draait en wat de snelheid is.’ Deze informatie gebruikt de auto om te weten hoe hij moet sturen en of hij gas moet geven. 

 

 

Enkel een knop

De studenten hebben in Nederland al verscheidene testen gedaan met de auto. ‘We leggen nu de laatste hand aan de wagen’, zegt Gubbels. ‘Het gaat om de laatste verbeteringen om nog een paar seconden winst te pakken.’

Tijdens de race zelf kunnen de studenten niets anders dan toekijken of hun wagen zal finishen. ‘Omdat het een autonome auto is, mogen we geen enkele invloed uitoefenen tijdens het rijden’, zegt Gubbels. De studenten hebben alleen een knop om te starten. 

 

Nagelbijten

In Barcelona neemt het team deel aan verschillende competities. De langste race is tien ronden lang. ‘Dat wordt vijf minuten nagelbijten van de spanning’, zegt Gubbels. ‘Maar ik heb goede hoop dat we kunnen winnen.’
 

Beelden: URE

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.