De Amerikaanse startup Zoox werkt aan een taxi die zonder chauffeur veilig rond moet kunnen rijden. Omkeren is voor deze robotaxi geen probleem.

In de toekomst heb je geen rijbewijs meer nodig. En ook geen auto. Je bestelt gewoon vervoer. Tenminste, zo zien ze het bij Zoox. Deze Amerikaanse startup voor zelfrijdende elektrische auto’s is in 2014 opgericht door de Australische ontwerper Tim Kentley-Klay en computerwetenschapper Jesse Levinson.

In december 2020 onthulde Zoox na zes jaar geheimzinnigheid hun prototype, een taxi waar vier passagiers tegenover elkaar zitten als in een treincoupé. En net als veel treinen kan deze taxi met vierwielaandrijving ook twee kanten op rijden, oftewel de achterkant kan zonder problemen de voorkant worden. Dit is een extra handigheid, want de U-bocht is voor de zelfrijdende technologie nog een van de grootste uitdagingen.

De Zoox heeft een batterij van 133 kilowattuur, net wat groter dan de sterkste Tesla. Daarmee kan de robotaxi zestien uur onafgebroken rijden met snelheden tot 120 kilometer per uur. Voor de veiligheid van de shuttle heeft Zoox honderd innovaties bedacht die niet in normale auto’s voorkomen. Zo is er een nieuw airbagsysteem en worden blinde hoeken geëlimineerd door een gezichtsveld van 360 graden.

 

Crashtesten

Voor dit gezichtsveld scant Zoox continu zijn omgeving met camera, radar en light detection and ranging (lidar)-sensoren. De camera is voor 2D-zicht, de radar meet de afstand tot een object en de lidar-sensoren creëren een 3D-beeld door de tijd te meten tussen terugkerende laserstralen.

Verder overleeft de taxi de belangrijkste Federal Motor Vehicle Safety (FMVSS)-crashtesten met frontale en zijdelingse botsingen of aanrijdingen van achteren.

Er zijn veel autofabrikanten en andere bedrijven zoals Google die zelfrijdende technologie voor personenauto’s ontwikkelen. Weinig bedrijven werken echter aan automodellen voor zelfrijdende taxi’s. Desondanks kan Zoox concurrentie verwachten van General Motors, dat de zeer vergelijkbare Cruise Origin bouwde. Deze robotaxi wordt eind 2022 op de markt verwacht. Toestemming is al in 2018 aangevraagd, maar vooralsnog niet verleend.

Momenteel wordt de Zoox getest in Foster City, San Francisco en Las Vegas. Wanneer de Zoox in productie gaat, is nog niet bekend.

 

Tekst: Sija van den Beukel
Foto: Zoox

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.