Eureka

De auto biedt comfort en veiligheid, maar met een motorfiets zoef je makkelijk tussen de files door. Diverse pogingen zijn al ondernomen om de twee voertuigtypen te combineren, om zo het fileprobleem te verminderen. Een nieuw ontwerp is het Electrified Light Vehicle (L5e).

De L5e is een plug-in hybride tweezitter van de Franse PSA Groupe. Het voertuig werd ontwikkeld onder de vlag van het Europese samenwerkings­consortium Efficient Urban Light Vehicle (EU-LIVE).
 

Strak inparkeren

De L5e-scooter is vooral bedoeld voor gebruik in en rond steden. Het voertuig is 2,4 m lang en slechts 85 cm breed, waardoor het makkelijk tussen het verkeer door kan manoeuvreren. Ook inparkeren kan heel strak: de deuren scharnieren achterwaarts en blijven daarbij parallel aan de carrosserie. De bestuurder en passagier zitten achter elkaar in de afgesloten en verwarmde cabine, die is voorzien van veiligheidsgordels en airbags.

Hoewel de scooter vier wielen heeft, wordt het voertuig ­geclassificeerd als driewieler. De achterwielen staan namelijk slechts 45,6 cm van elkaar. Daardoor rijdt de L5e ook als een driewieler, waarbij de carrosserie met een hydraulisch kantelsysteem overhelt in de bochten.
 

Bereik van 300 kilometer

De plug-in hybrideaandrijving bestaat uit een een­cilinder-benzinemotor en twee elektrische naafmotoren, gekoppeld aan een accupakket. Op de elektromotoren kan de scooter emissievrij door de stad zoeven met snelheden tot 70 km/h. Op buitenwegen en snelwegen neemt de benzinemotor het over om snelheden tot 130 km/h te kunnen halen. Accu’s en benzinetank leveren in combinatie met het regeneratieve remsysteem een maximumbereik van 300 km.
 

Tekst: Paul Schilperoord

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.