DAF Trucks en VDL hebben gisteren hun eerste elektrische truck gepresenteerd. Die heeft een bereik van 100 km en is bedoeld voor de distributie van lading in steden, waar de meeste behoefte is aan emissievrije en stille voertuigen. De eerste klanten krijgen eind dit jaar hun eerste elektrische vrachtwagen.

Read this article in English

De DAF CF Electric VDL E-Power elektrische truck is onder de motorkap grotendeels gebaseerd op de elektrische bussen die VDL al een paar jaar maakt en die onder meer rondrijden in Eindhoven en rond Schiphol (lees: ‘Vloot van elektrische bussen rond Schiphol’).

Een elektromotor van 210 kW (282 pk) drijft de achteras van de trekker aan met een maximaal koppel van 2.000 Nm. De cabine en het chassis zijn van de DAF CF-trekker, een succesvolle door diesel aangedreven vrachtwagen van het Eindhovense bedrijf.
 

Regeneratief remmen

De nieuwe e-truck is bedoeld voor het distribueren van goederen in steden. Met een accupakket van 170 kWh kan de vrachtwagen – met maximale vracht wegen trekker plus oplegger samen 40 ton – ongeveer 100 km rijden op één batterijlading, mede dankzij regeneratief remmen. Dat moet voldoende zijn voor het aanvoeren van spullen van buiten de stad naar meerdere locaties in die stad. Het volledig opladen van een lege accu duurt 1,5 uur; een snellaadactie is in 30 minuten voor elkaar.

De nieuwe truck kost op dit moment nog zo’n vier tot vijf keer zo veel als een vergelijkbare dieseltruck (kost tussen de 70.000 en 80.000 euro), meldt het Financieele Dagblad. De verwachting is wel dat die kosten flink omlaag kunnen als eenmaal de serieproductie op gang is gekomen. Ook dalen de prijzen van batterijen en van de onderdelen van de elektrische aandrijflijn nog steeds.
 

President-directeur Willem van de Leegte, minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat en DAF-president Preston Feight, gisteren met de nieuwe elektrische truck op het Ketelhuisplein in Eindhoven.


Bak koffie

Van de eerste bedrijven die de trucks gaan afnemen zijn de namen niet bekendgemaakt, maar het zijn bijvoorbeeld grote supermarktketens die in één stad meerdere winkels willen bevoorraden vanuit een distributiecentrum buiten de stad. ‘We krijgen soms de opmerking dat 100 km bereik niet zo veel is. Maar voor deze toepassing is dat prima. Volgeladen en met volle accu’s rijdt een truck een paar winkels af, waarna hij terugkeert naar het distributiecentrum. Terwijl daar nieuwe lading naar binnen wordt gereden, hangt hij aan de stroom. De chauffeur neemt een bak koffie en kan daarna weer op weg’, zegt woordvoerder Miel Timmers van VDL.

De eerste klanten zijn een soort launching customers: mede op basis van hun ervaringen tijdens het gebruik van de trucks, besluiten DAF en VDL wanneer de vrachtwagen in serieproductie zal worden genomen. Afhankelijk van het succes van de elektrische vrachtwagen gaan de beide bedrijven ook andere types vrachtwagens elektrisch maken, zoals vuilniswagens en containertrucks.
 

Waterstof

VDL werkt ondertussen ook nog steeds aan een elektrisch aandrijfsysteem met een brandstofcel, die stroom genereert met waterstof, meldt nu.nl. Een dergelijk systeem met een tank waterstof aan boord zou een voertuig een veel groter bereik geven. ‘We hebben al bussen gebouwd op waterstof. Maar stap voor stap; we focussen nu eerst op deze elektrische truck met batterijpakketten aan boord’, zegt Timmers.

Het bedrijf sluit niet uit dat de elektrische vrachtwagen in de toekomst autonoom wordt gemaakt, iets waarmee in de VS meerdere bedrijven experimenteren (lees ook: ‘Autonome trucks Uber actief in Arizona’). VDL maakt ook al automated guided vehicles (AGV’s) die in grote havens helemaal autonoom containers verplaatsen.
 

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.