Volkswagen gaat een elektrische auto produceren met een bereik tot 600 km op een enkele acculading. Tijdens de Autosalon in Parijs liet de Duitse autobouwer een conceptversie zien.

De Volkswagen I.D. heeft een elektrische motor die 125 kW (170 pk) vermogen levert en op een enkele acculading een afstand van 400 tot 600 km kan afleggen. De eerste exemplaren worden in 2020 geproduceerd, en Volkswagen wil in 2025 een volledig zelfrijdend exemplaar maken.

Opel Amera-e

De Opel Amera-e

Tijdens de autoshow maakte Opel bekend dat de nieuwe Ampera-e een actieradius krijgt van zo’n 500 km. Deze heeft een motor van 150 kW (204 pk).

Volkswagen voorziet de ontwikkeling van dertig nieuwe elektrische modellen tot 2025, met de conceptversie van de Volkswagen I.D. als eerste proeve.

Nieuw tijdperk

Tijdens zijn speech benadrukte Volkswagen CEO Matthias Müller het veranderende autolandschap: elektromobiliteit, digitale netwerkconnectie en gebruik in plaats van bezit zetten de traditionele verdienmodellen op hun kop. ‘Het bouwen van excellente auto’s is dan niet meer voldoende. Goede software schrijven is niet meer voldoen. Het gaat om de combinatie van mobiliteit en de digitale wereld op zo’n manier dat die economie, maatschappij en klanten voordeel biedt.’ Terwijl Volkswagen lange tijd z’n kaarten op de dieselmotor zette, wendde Müller nu de steven: ‘De toekomst is elektrisch, diesel en benzine zullen  hooguit de komende twintig jaar een belangrijke rol blijven spelen.’

Ontwerpvrijheid

'Bij het ontwerp hebben we alle oude conventies die zo lang bij Volkswagen een stempel hebben gedrukt losgelaten', aldus Michael Mauer, hoofd design bij Volkswagen. ‘De elektrische auto is een skateboard met elektrische aandrijving voor of achter en op elke hoek radars en sensoren. Dat schept voor het interieur heel veel vrijheid, een open space, om de auto vorm te geven. ’ Zo noemde hij het gebruik van augmented reality voor de kinderen op de achterbank, een interieur dat zich aanpast aan de wensen en voorkeuren van de gebruiker. Helemaal nieuw is dat allemaal niet, maar het is wel voor het eerst dat een van de grootste autofabrikanten ter wereld zich er zo duidelijk over uitspreekt.

Mobiliteistdienst

Müller kondigde verder aan dat zijn bedrijf bezig is met de ontwikkeling van een netwerk van snellaadstations langs de Duitse Autobahn. Er komt bij Volkswagen ook een nieuw bedrijfsonderdeel waar ze mobiliteitsdiensten gaan leveren. Het gaat om het aanbieden van deelauto’s, voor- en natransport bij treinstations enzovoort. In november wordt daar meer over bekend gemaakt. Verder maakte Müller een nieuwe Adviesraad bekend die het bedrijf moet helpen met zijn duurzaamheidskoers. In deze raad zitten onder andere de Deense energieminister Connie Hedegaard, voormalig directeur van de Amerikaanse milieudienst EPA Margot T. Oge en oprichter George Kell, van United Nations Global Impact.

Dit laatste is een duidelijke poging van Volkswagen om zijn imago, dat door de sjoemelsoftware in zwaar weer is beland, weer te verbeteren. Over de nasleep van de sjoemelsoftware was Müller kort: ‘We doen alles om deze crisis te boven te komen.’

 

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.