De Europese Commissie kan voortaan auto’s testen en boetes tot 30.000 euro uitdelen wanneer emissiegrenzen worden overschreden. Dat meldt de Raad van Ministers, die zich gisteren uitsprak over maatregelen naar aanleiding van Dieselgate, het bewust misleiden van de goedkeuringstest door Volkswagen.

De uitkomst van het Europese topoverleg is de zoveelste afzwakking van pogingen om het keuringsregime voor auto’s flink aan te scherpen. Aanleiding vormde de onthulling van de sjoemelsoftware van Volkswagen nu bijna twee jaar geleden (lees: ‘Onthullende aanklacht tegen Volkswagen’). Op de testbank voldeden de dieselmodellen van het concern keurig aan de uitstootnorm voor stikstofdioxide, maar zodra ze op de weg waren, werden de reinigingssystemen van de uitlaatgassen op een zacht pitje gezet.


Voor schut

De ontdekking van dit bedrog door de Amerikaanse milieuautoriteiten zette de Europese overheden flink voor schut. Het belang van de Europese en met name Duitse autofabrikanten woog blijkbaar zwaarder dan de zorg voor schone lucht (lees: ‘Sjoemelen met diesels blijft in EU onbestraft’). Dat was ook de hoofdconclusie van de rapporteurs van het Europees Parlement, met de Nederlandse D66-parlementariër Gerben-Jan Gerbrandy als een van de rapporteurs (lees: ‘Autofabrikanten en overheden in de beklaagdenbank’).

Tot nu toe gebeurt de goedkeuringstest door nationale instanties, die het hun nationale autokampioenen klaarblijkelijk niet te lastig willen maken. Vandaar de wens van de rapporteurs om de Europese Commissie meer bevoegdheden te geven (lees: ‘Scherper toezicht op auto-emissies’). Maar zowel het Europese Parlement als dus nu de Raad van Ministers wilde daarin niet te ver gaan.


Bijzonder

Het uiteindelijke resultaat is dat de Europese Commissie de bevoegdheid heeft om zelf tests uit te voeren wanneer er twijfels zijn over het werk van de nationale keuringsinstanties. Voor het testen op de uitstoot van stikstofdioxide geldt het nieuwe testregime (lees: ‘Nieuwe autotest Europa halve stap vooruit’), inclusief een test op de weg. Voor de uitstoot van koolstofdioxide moet worden volstaan met een test in het lab. Dit vreemde onderscheid maakt wel duidelijk hoe politiek gevoelig het onderwerp nog steeds ligt.

Hoezeer ook afgezwakt, het feit dat de Europese Commissie nu kan functioneren als een stok achter de deur is in de Europese verhoudingen al behoorlijk bijzonder. Dieselgate heeft dus wel iets in beweging gebracht.

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.