In de nieuwe verkeerscentrale in Helmond zijn een tweetal desks beschikbaar voor andere partijen dan Rijkswaterstaat. Zij kunnen realtime gaan experimenteren in het verkeer zelf, bijvoorbeeld met connected cars.

‘Straks doen we niet op een gereserveerd stukje weg een proef, maar ergens in het netwerk, met alles erop en eraan.’ Met aanstekelijk enthousiasme vertelt ir. Laurens Schrijnen over de Innovatiecentrale, die vandaag wordt geopend door minister Schultz van Infrastructuur. Hij bestaat uit twee zogeheten desks in de nieuwe verkeerscentrale van Rijkswaterstaat in Zuid-Nederland, volledig ingericht om bijvoorbeeld de wegsignalering van alle snelwegen in het gebied te bedienen, maar ook bestemd voor anderen dan Rijkswaterstaat.

‘Het is uniek dat een wegbeheerder zijn heiligdom, want zo kun je de centrale wel noemen, openstelt. Maar het is de consequentie van onze wil om samen met collega-wegbeheerders, marktpartijen en kennisinstellingen te innoveren. Dan moet je niet afwachten of private partijen met iets komen, maar proactief ruimte bieden.’

Schrijnen is voor het ministerie van Infrastructuur en Milieu de kwartiermaker van de Innovatiecentrale. ‘We krijgen nu al reacties uit het buitenland: kan dit bij jullie? En dan zeg ik met een grote glimlach: ja!’ Een extra voordeel van de Innovatiecentrale is dat degene die een proef gaat doen, niet alleen over het netwerk beschikt, maar ook alle realtime data van de weg kan gebruiken. ‘In de centrale kunnen we een koppeling leggen tussen bijvoorbeeld data van smartphones en van de weg. Ongetwijfeld brengt dat nog wat technische hobbels met zich mee, maar daar komen we gezamenlijk wel uit. Daar is het een Innovatiecentrale voor.’

Als voorbeeld noemt Schrijnen een proef met de spookfiles op de A58. ‘Met de Innovatiecentrale kunnen we zorgen dat de snelheidsaanwijzing op de matrixborden boven de weg overeenkomt met het advies op de app in de auto.’ Bij alles wat er aan projecten in de Innovatiecentrale ondernomen gaat worden, staat veiligheid voorop. ‘Op dat gebied wordt geen enkele concessie gedaan. Experimenten worden dus grondig voorbereid.’ De bediening van de Innovatiedesks gebeurt ook door de specialisten van Rijkswaterstaat. ‘We hebben een poule van operators beschikbaar.’

Aan de Innovatiecentrale is ook een Innovatielab verbonden. ‘We kunnen daar simulaties uitvoeren, bijvoorbeeld wat er zou gebeuren als het openstellen van een wisselstrook niet door de wegverkeersleider wordt gedaan, maar op basis van alle data over de verkeersintensiteiten. En durven de wegbeheerders zo’n besluit dan over te laten aan het collectief, waardoor hun rol een heel andere gaat worden? Het wordt hier de komende tijd heel spannend.’

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.