Eureka

Elektrische cargofietsen zijn ideaal om in steden emissievrij spullen te vervoeren. Het Duitse bedrijf Veload vergroot de mogelijkheden met een tweede stoel voor een extra paar trapbenen.


De Veload is een vierwielige cargofiets met achterop een groot laadplateau. Voorop staan twee verstelbare ergonomische stoelen met elk een set pedalen. Beide zijn verbonden met de achteras, zodat er een of twee personen tegelijk kunnen trappen.

Ze krijgen daarbij dankzij een elektromotor op de achteras elektrische traponder­steuning tot een snelheid van 25 kilometer per uur. De linker persoon is verantwoordelijk voor sturen, schakelen en remmen.
 

Eureka is de rubriek voor 'productontwerpen voor morgen' uit het maandblad De Ingenieur.


200 kilo laadvermogen

De fiets weegt 130 kilogram en is 2,8 meter lang en 1,25 meter breed. Het formaat van het laadplateau is afgestemd op standaard europallets.

Het laadvermogen is maximaal tweehonderd kilogram. Dit gewicht wordt ondersteund door schroefveren op de achter­wielen. Een belangrijke kanttekening is wel dat het totaalgewicht de vierhonderd kilogram niet mag overschrijden. Dat betekent dat twee personen van elk 75 kilogram nog 120 kilogram vracht kunnen meenemen.



Duurzame lijkwagen

Op het vrachtplateau zijn ook speciale opbouwen te plaatsen, zoals een afgesloten werkplaats of een dak van zonnecellen voor op de camping. De fiets is standaard uitgerust met een stopcontact van 220 volt.

Ook is er een langere variant met 65 centimeter meer laadlengte; onder meer geschikt als duurzame, emissievrije lijkwagen.


Hydraulische schijfremmen

De accu levert op tien uur laden een bereik van zestig kilometer. De fiets is voorzien van een regeneratief rem­systeem waardoor die waarde nog iets gunstiger kan uitvallen.

De Veload is verder uitgerust met hydraulische schrijfremmen op alle vier de wielen, negen versnellingen en elektrische verlichting, inclusief knipperlichten. De prijs bedraagt ruim veertienduizend euro.


Tekst: Paul Schilperoord
Foto: Veload

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.