Het Franse bedrijf Pragma Industries heeft als eerste een elektrische fiets die werkt op waterstof in serieproductie genomen, zo meldt persbureau Reuters. De e-bike haalt zijn elektrische vermogen uit een brandstofcel die gevoed wordt door waterstof. Met een volle tank van 2 l kan een fietser 100 km afleggen.

Het bedrijf uit Biarritz, dat is gespecialiseerd in brandstofceltechnologie voor het leger, maakte in het afgelopen jaar al zo’n honderd exemplaren van de Alpha-fiets. Voor dit jaar staan al zo’n 150 bestellingen op de rol. Die zijn volgens Reuters behalve uit Frankrijk afkomstig uit Noorwegen, de Verenigde Staten, Spanje, Italië en Duitsland. Het bedrijf heeft zijn productieproces nu ingericht voor serieproductie; het kan dus nog veel grotere bestellingen aan.
 

Bezorgdiensten en fietsverhuurders

De Alpha-fiets

Prijzig is het rijwiel wel, met 7.500 euro per fiets. Het bedrijf verwacht dan ook niet dat veel consumenten er een zullen bestellen. De klandizie moet vooral komen van bezorgdiensten, fietsverhuurders, gemeentes en bedrijven met werknemers die vaak in de stad korte afstanden moeten afleggen.

Ondertussen werken de ingenieurs van het Zuid-Franse bedrijf naarstig aan het goedkoper maken van de fiets. Volgens het bedrijf ligt een prijs van 5.000 euro binnen handbereik. Dat is nog allerminst goedkoop, maar daarmee is de prijs vergelijkbaar met fietsen in het duurdere e-bike-segment.
 

Paar minuten

Tegenover die pittige prijs staat het gemak van heel snel kunnen tanken. Het opladen van de accu van een elektrische fiets kost al gauw een paar uur, terwijl het tankje met waterstof van de Alpha-fiets in een paar minuten is gevuld. Het roept alleen de vraag op waar je eigenlijk waterstof kunt tanken. Voorlopig kan dat niet op veel plekken. Maar ook daar heeft Pragma Industries een antwoord op: voor 30.000 euro legt het bedrijf een tankstation voor waterstof aan.


Waterstofeconomie

Op dit moment lijkt de waterstoffiets van Pragma Industries nog een vreemde eend in de bijt. Ten eerste zijn er al genoeg goede e-bikes die je aan het stopcontact kunt opladen. En ten tweede zijn er nog nauwelijks locaties waar je waterstof kunt tanken. Maar als in de komende jaren de waterstofeconomie een beetje van de grond komt – en daar zijn aanwijzingen voor (lees: ‘Grote elektrolysefabriek in Delfzijl’ en ‘Test met tankbare waterstof’) – is de Alpha-fiets een heel aardige manier om snel weer verder te kunnen als de stroom van je e-bike uitgeput is.


 

Een brandstofcel van Pragma Industries.


Openingsbeeld: Een eerdere versie van de elektrische fiets op waterstof. Alle beelden: Pragma Industries

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.