Eureka

Een nieuwe fietshelm zorgt er met een plastic structuur voor dat het hoofd van de drager een stuk minder roteert tijdens een val.

Conventionele fietshelmen bestaan uit een harde kunststof schaal met daarin wat EPS-schuim. Deze zachte binnenkant deukt in bij een val en verzacht zo de impact. De beschermlaag voorkomt echter niet dat hersenen roteren: wanneer het hoofd in korte tijd naar een bepaalde kant wordt gedrukt, volgen de hersenen ietsje later. Hierdoor kunnen er flinke hersenschuddingen ontstaan of erger.

Fietsfabrikant Bontrager komt nu met een fietshelm die ook de rotatie van het hoofd kan dempen. In de zogeheten Charge Wavecel Commuter-helm zit aan de binnenkant een soort plastic structuur met een golfpatroon dat kan buigen, kreukelen en draaien.
 

Valproefonderzoek

Door deze zogenaamde WaveCel-laag wordt draai-energie deels geabsorbeerd. Hierdoor roteert het hoofd bij een val een stuk minder dan met alleen EPS-schuim, zo blijkt uit valproefonderzoek van een Amerikaans en Frans lab.

Daarmee zou de kans op een hersenschudding fors dalen. Bontrager vat de resultaten van het onderzoek kernachtig samen: met WaveCel op het hoofd in plaats van EPS is er bij een val tot 48 keer minder kans op een hersenschudding.

De helm is onlangs op de markt gekomen en goedgekeurd voor speed pedelecs; elektrische fietsen die sneller kunnen dan 45 kilometer per uur. Een standaardexemplaar kost 150 euro.
 

Tekst: Jeroen Akkermans

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.