CARLO VAN DE WEIJER

Tesla heeft onlangs een van zijn tienduizenden bèta­testers verloren bij een tragisch ongeval in de Verenigde Staten. Anders dan de naam Autopilot en zijn opvallend goed functioneren doet vermoeden (en dat laatste is het grote gevaar) is het niet de bedoeling om je aandacht aan iets anders te besteden dan aan het rijden, zoals de omgekomen tester die een film zat te kijken.

Tesla liet snel weten dat het statistisch nog steeds veiliger is om mét Autopilot te rijden dan zonder, omdat dit het eerste ongeval was in 200 miljoen km ‘autopiloteren’, waar normaal verkeer in de VS één dodelijk ongeval per 150 miljoen kilometers eist.

Ik weet niet of dat nou echt een eerlijke vergelijking is, maar feit is wel dat op dit ­moment 70 % van de ongevallen gebeurt doordat mensen hun aandacht aan iets anders dan rijden aan het besteden zijn, helaas meestal in een auto die niet van enige vorm van Autopilot is voorzien. Lang leve de smartphone, kort leve de gebruiker.

Lang leve de smartphone, kort leve de gebruiker


Maar ik wil het graag even over een andere aspect van het autonoom rijden hebben: het zelf rijden in de file op een snelweg. Dat staat immers niet of nauwelijks ter discussie en wordt behalve door Tesla al door veel andere merken aangeboden.

Sprekend uit eigen en andermans ervaring leidt dit tot een interessant en deels onverwacht effect: het fileprobleem wordt opgelost. En dan bedoel ik niet de file zelf, maar wel het probleem. De tijd in de file wordt productief. Maar mede daardoor ben je ineens duidelijk minder genegen de file te ontwijken, gaat meer via snelwegen in plaats van binnendoor. Je vindt het soms bijna jammer dat de file voorbij is, omdat je nog midden in een krantenartikel zat.

Je vindt het soms bijna jammer dat de file voorbij is, omdat je nog midden in een krantenartikel zat

Daarnaast is volledig dekkende verkeersinformatie van hoge kwaliteit steeds breder beschikbaar; over een tijd ­is er geen nieuwe auto meer te kopen zonder die informatie. Dat vormt een erg mooie combinatie met groeiende flexibiliteit in werkuren, wat voor minstens de helft van alle Nederlandse banen makkelijk is toe te passen.

Met die combinatie is een file steeds meer een vrijwillig te ondergaan fenomeen. En als je de tijd in de file ook nog eens net zo productief kunt gebruiken als de tijd op kantoor of thuis op de bank … Waar klagen we dan nog over?

NS-topman Roger van Boxtel zei onlangs in reactie op klachten over overvolle treinen dat het nog altijd prettiger is om in trein te staan dan in een file stil te staan. Als veelvuldig treinreiziger en incidenteel filerijder heb ik werkelijk geen enkel idee waar hij het over heeft.

En ik wil hem toch eens aanraden een paar dagen via Snappcar een Tesla of andere auto te huren die zelf kan rijden in de file. Ik vrees voor hem dat ie dan opnieuw een belangrijk argument voor het reizen met de trein kwijtraakt.

Carlo van de Weijer is directeur van het strategisch onderzoeksgebied Smart Mobility aan de TU Eindhoven en tevens werkzaam bij TomTom.

 

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.