BLOG JIM HEIRBAUT

Coca Cola presenteert een speciale colafles die een selfie van je maakt zodra je hem aan je mond zet. De foto is vervolgens te delen via allerhande sociale netwerken.


Het is Coca Cola gelukt. De frisdrankgigant uit de Verenigde Staten lanceert een product dat het slechtste van twee werelden in zich verenigt: een colafles die een foto van je maakt terwijl je drinkt.

Bron: SugarStacks.com

Dus aan de ene kant stimuleert dit het naar binnen klokken van een mierzoet drankje, terwijl we weten hoe slecht de inname van grote hoeveelheden suiker voor je is (zie foto). De reclamecampagne komt van een bedrijf, dat maar al te graag frisdrankautomaten neerzet in schoolkantines.
 

De selfie-generatie

En tegelijk symboliseert dit product de selfie-generatie. De aanwezigheid van een camera in elke mobiele telefoon maakt het mogelijk dat we op elk moment van de dag onszelf in de etalage kunnen zetten via sociale media als Facebook, Twitter of Snapchat. ‘In het tijdperk van sociale media en selfies bloeit de cultuur van het ik welig’, schrijft de Belgische filosofe en ethica Katleen Gabriels in haar recente boek Onlife; hoe de digitale wereld je leven bepaalt.

Of in de woorden van Coca Cola zelf:
 

“Gebruikers taggen zichzelf en hun vrienden op de foto via de social mediakanalen van Coca Cola. Het werkt echt en zorgt dat de feestgangers zich meer betrokken voelen bij het feestje, omdat ze weten dat ze hun bijzondere momenten kunnen delen door simpelweg te drinken.”


Hallo, bent u daar nog?

Dus je staat op een feestje (ik gok op een idyllisch strand met alleen maar andere mooie mensen in de bloei van hun leven; althans zo laten marketingmensen het graag zien) en dan denk je: ‘Goh, hier wil ik een foto van. Laat ik die fles cola aan mijn mond zetten, want dan deel ik dit prachtige moment in mijn nog zo prille leventje met de rest van de wereld.’ Hashtag zie-mij-eens-lol-hebben.

Ik weet het niet.

Misschien word ik hier te oud voor. Misschien vinden jongeren zo’n selfie-fles inderdaad het einde. Maar ik hoop uit de grond van mijn hart van niet. Ik hoop dat deze marketingcampagne van de frisdrankboer genadeloos flopt.

Want laten we wel wezen: er zijn nog wel wat échte problemen op te lossen in de wereld. Niet iedereen heeft elke dag iets te eten; de toegang tot goed onderwijs is nog niet voor alle kinderen weggelegd; en de kloof tussen politiek en burger wordt er de laatste jaren ook niet echt kleiner op. Laten de knappe koppen van Coca Cola hun geld en aandacht aan nuttiger zaken besteden dan dit soort gekke navelstaarderij. (Jim Heirbaut)


Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.