De Franse overheid gaat 1000 kilometer weg aanleggen met in het wegdek geïntegreerde zonnecellen. Dankzij een versterkende hars moeten de zonnecellen sterk genoeg zijn om de autodrukte te weerstaan.

De wegen worden aangelegd door wegenbouwer Colas en het Franse Nationaal Instituut voor Zonne-energie. Ze gebruiken hiervoor het Wattway-systeem, dat na vijf jaar ontwikkeling klaar is voor gebruik. Dat systeem bestaat uit high-tech zonnecellen van polykristallijn silicium, die zijn geïntegreerd in een wegdek van composietmateriaal. Groot voordeel is dat de zonneweg, die slechts 7 mm dik is, bovenop het bestaande wegdek kan worden aangebracht.

De bedrijven schatten dat 20 m2 van het wegdek genoeg elektriciteit kan opwekken voor één huishouden. Bij 1000 km tweebaansweg van 7 m breed zou dat neerkomen op stroom voor zo'n 350.000 huishoudens.

De zonnestroom is echter niet bedoeld voor huizen, maar gaat straatverlichting van stroom voorzien. De bouwwebsite Global Construction Review meldt dat een kilometer weg genoeg is om de straten in een dorp van 5000 man te verlichten.

Dat kan echter alleen gehaald worden als de zonnecellen optimaal werken. Het is de vraag of dat gaat lukken; het 100 m lange zonnefietspad in Krommenie, het eerste ter wereld, liep al tegen problemen aan. Deze SolaRoad kon niet tegen de kou, waardoor de panelen stukvroren. Toch leverde het pad meer stroom dan verwacht: in één jaar tijd bijna 10.000 kWh.

De Franse weg wordt nog meer op de proef gesteld, want hij zal ook auto's moeten dragen. Volgens de bouwers is het daarvoor uitgerust, met in hars verzonken zonnecellen en een slipvast oppervlak. Welke wegen precies worden aangepast en wanneer de volledige 1000 kilometers af zijn, is nog onbekend.

Images credit: Colas

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.