Luchtvaartmaatschappijen kunnen behoorlijk besparen door hun piloten bewuster te maken van de hoeveelheden kerosine die ze erdoor jagen. Dat blijkt uit een studie van Virgin Atlantic. Bepaalde eenvoudige maatregelen kunnen tot honderd euro per vlucht besparen op brandstof.


Vliegtuigen zien er al decennia ongeveer hetzelfde uit. Toch komen er nog nieuwe ontwerpen op de markt die zuiniger zijn in gebruik, dankzij lichtere materialen of betere aerodynamica. Ook komen de bouwers van motoren af en toe met nieuwe exemplaren die minder kerosine gebruiken – en dus ook minder CO2 uitstoten.


Piloot

Maar er is ook een andere aanpak om het verbruik en de uitstoot van vliegtuigen te verminderen: de menselijke kant. Hoewel veel is geautomatiseerd, heeft de piloot in de cockpit nog een behoorlijke invloed op de manier van vliegen. Hij of zij besluit hoeveel brandstof er wordt getankt en eenmaal in de lucht zijn er tal van keuzes over de hoogte, route of kruissnelheid die allemaal van invloed zijn op het brandstofverbruik. Tijdens het taxiën bijvoorbeeld kan de piloot één of meer motoren uitzetten.

Het doet wel wat denken aan de campagne ‘Het Nieuwe Rijden’ waarmee automobilisten in Nederland worden aangespoord om het gaspedaal wat minder enthousiast in te drukken.


Studie

Aan de studie van Virgin Atlantic (pdf-bestand), de University of Chicago en de London School of Economics deden alle 335 captains van de luchtvaartmaatschappij mee. Iedereen werd geïnformeerd over het feit dat de studie van start ging. Een kwart van de groep kreeg verder niets te horen, een kwart van de piloten kreeg elke maand feedback over hun brandstofbesparingen, een kwart kreeg daar bovenop ook doelstellingen opgelegd, en het laatste kwart kreeg ook nog een beloning als de doelstelling werd gehaald, namelijk een donatie aan een goed doel naar keuze.

De studie liep acht maanden lang en bevatte uiteindelijk meer dan veertigduizend vluchten. De data waren afkomstig van de fuel monitoring-systemen aan boord van de vliegtuigen van Virgin. Hierop lieten de wetenschappers van beide universiteiten vervolgens econometrische technieken los.


Resultaten

De resultaten zijn opvallend. Zelfs de groep piloten die enkel werd geïnformeerd over de studie, ging al wat zuiniger vliegen. De grote klapper kwam van groep twee, die feedback kreeg over zijn vlieggedrag. De extra maatregelen – targets en een beloning in de vorm van donaties aan goede doelen – leverden nog een klein beetje extra winst op.


Simpele maatregelen

In de ruim veertigduizend vluchten werd bijna 7000 ton aan kerosine bespaard; op dat moment goed voor een kostenbesparing van ongeveer 3,3 miljoen pond (4,3 miljoen euro). Gemiddeld per vlucht heeft Virgin Atlantic dus ruim honderd euro bespaard met simpele maatregelen. Het verbaast dan ook niet dat het bedrijf verder gaat met het programma. De piloten gaven overigens ook aan dat ze enthousiast waren over de studie. Zo’n 81 % van hen wil meer info ontvangen over brandstofbesparing.

Openingsfoto: Flickr
 

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.