EUREKA

De bike.box is een toren van gestapelde carrousels met fietsen.

Met standaardfietsenstallingen heeft Kees van de Vecht niet veel op. Want ga maar na, zegt de oud-apparatenbouwer. ‘Het zijn meestal dicht gepakte massa’s waarin kabels blijven haken, trappers in wielen steken enzovoort. Je fiets komt er zelden ongehavend uit.’ Na jaren dubben op een alternatief voor dit soort ‘stapelplaatsen’, denkt de uitvinder er nu met de bike.box een te hebben gevonden.

 

Taartpunt

De draaimolens bestaan uit achttien taartpuntvormige boxen die gezamenlijk een soort pizza vormen.

Door je aan de voet van de toren te melden met een ov-chipkaart, draait een van de punten – leeg of bezet – naar de ingang van een lift, pal voor het gebouw. De lift haalt de box er daarop uit met een vorkheftruckachtig systeem en brengt hem naar beneden, legt Van de Vecht uit.

‘De fiets gaat met het achterwiel de taps toelopende box in, het voorwiel wordt een kwartslag gedraaid en staat in een geultje. De taartpuntvorm zet de fiets zo automatisch klem. De lift brengt de box vervolgens naar een van de carrousels en schuift hem naar binnen.’

 

Een soort telefooncel

De toren van draaimolens is ook onder de grond te plaatsen. Wat er bovengronds van overblijft, is een soort telefooncel waarin de lift met een box opduikt. ‘Dit is volgens ons ideaal voor woonwijken met weinig ruimte voor stallingen. Bijkomend voordeel is dat het vrijwel onmogelijk is om een fiets te stelen.’ 


Zowel het bovengrondse als het ondergrondse parkeersysteem wordt momenteel getest op het terrein van de start-up bike.box die Van de Vecht heeft opgericht. De gelijknamige systemen draaien daar al een tijdje volcontinu om kinderziektes op te sporen. Eén onvolkomenheid is inmiddels al blootgelegd. ‘Er zit nu gemiddeld 20 s tussen aanmelding met een ov-chipkaart en de aankomst van een box. Zwaardere motoren moeten die wachttijd korter maken.’

 

Koudwatervrees

Hoewel gemeentes en bedrijven interesse hebben in de bike.box heeft er nog niemand toegehapt. ‘We denken dat er wat koudwatervrees is omdat het een nieuw concept is. We zijn dus hard op zoek naar bedrijven of instanties die met ons in zee willen gaan. Aan de kosten ligt het niet: per parkeerplaats is ons systeem in veel gevallen goedkoper dan een ondergrondse parkeergarage.’

 

tekst Jeroen Akkermans
foto's bike.box

 

 

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.