Google stopt met het lezen van onze e-mails. Dat wil zeggen: het bedrijf zal de inhoud ervan niet meer gebruiken voor advertenties. Fantastisch nieuws natuurlijk, een overwinning voor de privacy van de gebruiker, in een tijd dat grote internetbedrijven steeds minder vaak iets om de privésfeer geven.

Nee hoor, grapje. Google leest emailberichten nog steeds, en het afschaffen van de reclames-via-mailinhoud is alleen maar omdat het bedrijf meer kan verdienden met een andere dienst, gericht op bedrijven. En we weten allemaal dat het bedrijfsleven de enige partij is die er voor het geldhongerige Google écht toe doet.

 

Corporate

Afgelopen vrijdag kwam Google met een blog over de toekomst van Gmail. Deze dienst, inmiddels de grootste e-mailprovider ter wereld, heeft een corporate variant, G Suite. Die groeit als kool; een verdubbeling van het aantal gebruikers in het afgelopen jaar. Het is een betaalde dienst die bedrijven gebruiken als e-mailservice. Omdat ervoor wordt betaald zien gebruikers geen reclame. Dat betekent dat Google de inhoud van de e-mails niet leest om de reclame te personaliseren.

 


Gebruikers van die G Suite zijn echter in de war. Bij de 'gewone' Gmail, degene die wij als simpele internetters gebruiken, zie je wél advertenties op basis van e-mailtekst. Daardoor dacht iedereen dat dat ook zo was bij G Suite, en dat remde de verkoop blijkbaar.

Exit advertenties, dus. Een opvallende zet van de internetgigant, want die gebruikt het advertentiesysteem al sinds 2004, toen Gmail begon. Dertien jaar later heeft het bedrijf kennelijk een manier gevonden om directer geld van bedrijven te incasseren.

 

Alles optioneel

Aan de ene kant is dit een positieve ontwikkeling. Het lezen van e-mail voelt voor veel mensen ongemakkelijk; je bespreekt immers persoonlijke dingen in mailwisselingen met vrienden en familie. Dat de gewone gebruiker dankzij het geld van bedrijven voortaan geen last meer heeft van dat ongemak, is goed. Bovendien maakt het álle advertenties van Google nu optioneel. Via myaccount.google.com kan je al gepersonaliseerde Google Ads uitzetten. Via de site youronlinechoices.eu kan je nu zelfs andere advertentiebedrijven dwingen om advertenties niet meer te personaliseren.

Aan de andere kant is het één grote wassen neus van Google. Want ja, het bedrijf zal bepaalde 'keywords' niet meer doorverkopen aan adverteerders. Maar gelezen wordt alles nog steeds. Een aantal van de services van Google, diensten waar je niet uit kan stappen, gebruiken namelijk de inhoud van berichten. Dit is bijvoorbeeld nodig voor 'Smart Reply', een dienst die een e-mail leest en een mogelijk gepaste reactie bedenkt. 'Kan nu niet reageren, zit in een vergadering', 'Is goed, dan zie ik je dan', enzovoort.

 

Lezen, begrijpen, analyseren

Dat is goed beschouwd nog griezeliger. De advertenties gingen aan de hand van bepaalde woorden: typte je bijvoorbeeld 'badminton', dan kreeg je een reclame voor rackets en shuttles (dank voor het voorbeeld, NOS). Dat had ook nare kanten (denk aan ongepaste advertenties voor uitvaartverzekeringen na een mailwisseling over een overleden naaste), maar er was in ieder geval nog een zekere anonimiteit. Voor diensten als Smart Reply moet Google echter de hele e-mail lezen, de context van de e-mail begrijpen en vervolgens met een of andere zelflerende kunstmatige intelligentie een gepaste reactie bedenken.

Dat is veel invasiever, maar, eerlijk is eerlijk, het enige bedrijf dat nu nog je e-mail leest is Google zelf. Het internetbedrijf ziet zichzelf nog steeds graag als 'good guy'. Een soort benevolente dictator onder de internetdiensten, die het beste voorheeft met de gebruikers. Alsof het dan wel OK is dat die alles leest en analyseert. Google doet er immers niks slechts mee, toch?

Voor we gaan juichen dat het internetbedrijf nu zo ruimhartig hun emailadvertenties uit zet, moeten we misschien nog maar een keertje kritisch nadenken over Google. Want wat men daar doet, gaat veel verder dan wat duizend advertentiebedrijven bij elkaar weten te verzinnen.

Beeld: Google

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.