Het groot onderhoud aan de provinciale weg N211 door het Zuid-Hollandse Westland levert meer CO2-besparing op dan de werkzaamheden kosten. De provincie koos voor een innovatieve aanbesteding.

Asfalt met minder rolweerstand, wegverlichting op masten met geïntegreerde zonnepanelen, een deel van de weg houdt zichzelf warm in de winter met warmte-koudeopslag. Het zijn enkele voorbeelden van de innovaties bij het groot onderhoud van de provinciale weg N211 door het Zuid-Hollandse Westland.


'Kom met innovaties'

Groot onderhoud betekent normaliter het afschrapen van de toplaag van het asfalt en het aanbrengen van een nieuwe laag, en misschien hier of daar een wat soepeler bocht, en dat is het meestal.

‘We wilden het dit keer anders doen’, vertelde VVD-gedeputeerde Floor Vermeulen van de provincie Zuid-Holland tijdens een perspresentatie. ‘Bij ons staat duurzaamheid hoog in het vaandel, en we hebben ook een geldbedrag beschikbaar om de innovatie te bevorderen. De vraag aan ondernemers was dan ook niet 'wie doet het voor het minste geld?', maar 'wie levert binnen een bepaald budget de meeste innovaties?'.’
 

Impressie van de N211 na groot onderhoud, met onder andere een houten vangrail.


Uiteindelijk kwam BAM Infra als winnaar uit de bus. Het bedrijf presenteerde twee nieuwe innovaties: superglad asfalt en een nieuwe manier om het oude asfalt te recyclen. ‘De lagere rolweerstand zorgt ervoor dat een voertuig 3 tot 5 % minder energie gebruikt’, zegt Giel-Jan Bogaert van BAM.

Veel details wil Bogaert niet prijsgeven - ‘het is een uniek product dat we voor de eerste keer toepassen’ - maar het zit hem zowel in de vlakheid van de weg als in de textuur van het oppervlak. ‘Uiteraard met behoud van de kwaliteit van afwatering.’ Bij het reinigen gaat het om de teer in het oude asfalt. ‘We reinigen die met schimmels.’


Verwarmd asfalt

Een kort stuk van de weg, zo’n 400 m, krijgt een eigen temperatuursysteem. In het asfalt komt een warmtewisselaar met eronder in de bodem warmte-koudeopslag (WKO). Ook een nabijgelegen bedrijf wordt op die WKO aangesloten. ‘In de zomer voedt de weg de warme bron, in de winter put hij daar weer uit.’ Het asfalt koelt in de zomer en is warmer in de winter. De deklaag heeft zo minder te verduren en strooien bij vorst is niet meer nodig.

De lichtmasten worden geleverd door het bedrijf FlexSol Solutions. Bogaert. ‘Samenwerking met innovatieve start-ups was ook deel van ons pakket.’ Voor FlexSol wordt de N211 het eerste grote project in eigen land. ‘De zonnepanelen zijn geïntegreerd in de lichtmast. We hebben daardoor geen last van windbelasting zoals met panelen bovenop de lichtarmatuur. En de regen zorgt dat de panelen schoon blijven’, aldus CEO Lennert van den Berg.

De masten hebben geen accu, maar zijn aangesloten op het elektriciteitsnet. ‘Overdag leveren we aan het net, ’s avonds gebruiken we stroom uit het net', zegt Van den Berg. 'Over een jaar zijn we energieneutraal.’ De lichten krijgen bovendien een dynamisch dimsysteem: is er weinig verkeer, dan branden ze op halve kracht.


Generator op mierenzuur

BAM werkt ook samen met Team Fast, dat het idee van een auto op mierenzuur in de praktijk brengt (lees: ‘Auto op mierenzuur’). ‘We verzorgen tijdens de bouwwerkzaamheden voor de BAM een generator die werkt op mierenzuur’, aldus teammanager Max Aerts.

Het resultaat van alle innovaties bij elkaar is dat de uitstoot van 4000 ton CO2 waar groot onderhoud normaal gesproken mee gepaard gaat, wordt overgecompenseerd met een besparing van 13.000 ton CO2. ‘Voor ons zijn de meerkosten van 10 tot 15 % dit resultaat meer dan waard’, aldus gedeputeerde Vermeulen.

Lees ook het persbericht van de provincie Zuid-Holland.
 

Alle innovaties die bij het groot onderhoud van de N211 worden ingezet bij elkaar.

 

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.