De tijd van uitbreiding van de capaciteit van weg en spoor is voorbij. Dat zegt hoogleraar verkeerskunde Bert van Wee van de TU Delft in een interview met De Ingenieur. ‘De kilometerheffing kan de helft van het fileleed wegnemen.’

Van Wee reageert in het interview op een pleidooi dat Nederlandse vervoers- en transportorganisaties voor uitbreiding van de wegcapaciteit nu de files weer toenemen.

Bert van Wee. Foto Charles Borsboom

Volgens Van Wee valt het met die filedruk wel mee.  ‘Met alle investeringen die nu tot 2030 zijn gepland zal het fileleed niet wezenlijk toenemen, alleen in de hoogste groeiscenario’s.’ Hij verwacht dat die er niet zullen komen. ‘De bevolking groeit minder, het autobezit lijkt te verzadigen, het nieuwe werken is in opkomst. ‘Er hoeft maar  een kleine fractie auto’s in de spits minder te rijden of dat heeft al een groot effect.’

Verdere investeringen in nog meer capaciteitsuitbreiding leveren daarom steeds minder op. Investeringen zullen steeds meer verschuiven naar inpassing in de leefomgeving, zoals nu gebeurt met de A2- tunnel bij Maastricht.

Een kilometerheffing, afhankelijk van de filedruk op een bepaalde plaats en tijd, kan al de helft van het fileleed wegnemen, aldus de hoogleraar. ‘En als de zelfrijdende auto er komt, dan zal de beleving van de file voor veel autorijders anders worden wanneer je ondertussen je email kunt doornemen.’

Een soortgelijk effect geldt voor het spoor. ‘Uitbreiding van railcapaciteit is erg duur, het zou al veel schelen als de colleges om tien uur beginnen.’

De grootste mobiliteitsuitdaging ligt volgens Van Wee in het grootstedelijk gebied. ‘Oplossingen zijn daar minder gemakkelijk te vinden.’ Fiets, lopen, openbaar vervoer, taxidiensten, die zullen de overhand krijgen boven het privé-rijen, zo verwacht hij.

Lees hier het volledige interview met Bert van Wee.

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.