Vandaag is het vernieuwde Panamakanaal in gebruik genomen. Het biedt nu ruimte aan grotere schepen van ruim 12.000 containers, en per dag kunnen meer schepen het kanaal passeren. Het Nederlandse ingenieursbureau Iv-Infra ontwierp de zestien grote sluisdeuren.

Met de nieuwe sluizen en kanalen verdubbelt de capaciteit van het Panamakanaal. Bovendien worden de bestaande kanalen verbreed en verdiept, zodat ook grotere schepen het kanaal kunnen passeren. Het Panamakanaal biedt nu ruimte aan 16 000 scheepspassages per jaar. De kosten bedroegen ruim 5 miljard dollar.

Capaciteit van de oude en nieuwe sluizen.

De nieuwe sluizen en kanalen bieden nu ruimte aan schepen van 366 m lang, 49 m breed en een maximale diepgang van 15 m, oftewel schepen met een capaciteit van 12.000 TEU (Twenty foot Equivalent Unit).

Bij het ontwerp van het nieuwe kanaal is veel aandacht gegeven aan het waterbeheer: bij elke doorgang van een schip door de sluizen loopt er water weg uit het hoger gelegen Gatun meer.

Doorsnede van het kanaal, waarbij de hoogte is uitvergroot. Zonder sluizen loopt het meer leeg.

Om de watercapaciteit van het meer te vergroten is het waterpeil met 0,45 m verhoogd tot 27,1 m, waardoor er dagelijks 660 miljoen liter extra water beschikbaar is. Dat komt overeen met drie sluispassages. De verdieping en verbreding van de vaarwegen door het meer en de kanalen vergroten de watercapaciteit nog eens met 1540 miljoen liter per dag, oftewel genoeg voor zeven passages.

Waterbesparing door gebruik van bassins.

Daarnaast zijn de nieuwe sluizen zo ontworpen dat ze zo weinig mogelijk water doorlaten. Daarom zijn bij elke sluis waterbassins aangelegd die water opvangen als het water in de sluis omlaag gaat en dat weer teruggeven om het waterpeil in de sluis te verhogen. De sluizen gebruiken daardoor 60 % minder water dan zonder de bassins, en 7 % minder dan de bestaande veel kleinere sluizen.

Al deze maatregelen bij elkaar maken per dag bijna vijftig extra sluispassages mogelijk.

Kaart met een overzicht van alle werken.

Download hier de kaart als pdf.

Lees hier de reportage die De Ingenieur in 2011 maakte van de werkzaamheden aan het Panamakanaal (pdf).

 

 

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.