Eureka

Aansluiting is cruciaal als je met het openbaar vervoer reist. Juist de afstanden tussen tram, bus en trein kunnen veel tijd kosten. De Bulgaarse architecten Mihail Klenov en Martin Angelov werken daarom al vijf jaar aan een minimalistische fiets voor korte afstanden.

Hun fiets moest compacter, lichter van gewicht en sneller op te klappen worden dan andere vouwfietsen. De laatste versie is nu klaar voor productie en via Kickstarter lopen de bestellingen binnen.
 

Geen zadel

De Halfbike 3 heeft een onconventioneel ontwerp met een groot voorwiel en twee kleine achterwielen. Het frame bestaat uit niets meer dan twee lasergesneden aluminium plaatdelen. Daar zijn – van voor naar achteren gezien – het stuur, het enkele voorwiel, de trapas en de achteras aan gemonteerd. De trappers drijven het voorwiel aan via een naafversnelling met vier standen.

Halfbike

Zoals de naam al suggereert, is de Halfbike 3 geen volwaardige fiets. Om ruimte, gewicht en opklaptijd te besparen, is er bijvoorbeeld geen zadel. De berijder staat simpelweg op de pedalen en houdt zich vast aan het stuur. Sturen gaat via lichaamsbewegingen, want het stuur is in feite een stang die vast met het frame is verbonden. De handrem werkt op zowel de voor- als de achteras.


Blijven staan

Via een quick-release-mechanisme is de stuurstang direct tegen het frame aan te vouwen. De 9 kg zware fiets kan dan zo tram, bus of trein in worden getild.

De Halfbike 3 is daarmee ruim een kilo lichter dan de allerduurste Brompton vouwfiets met een titanium frame. Ook is hij vier keer zo goedkoop. Maar dan moet je wel blijven staan - net als in het openbaar vervoer tijdens de spits.
 

Tekst: Paul Schilperoord

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.