Eureka

De Chinese fabrikant ePropulsion stort zich op het elektrificeren van een maritiem werkpaard: de buitenboordmotor. De nieuwe eLite is een handzaam plug-and-play-model dat ieder klein bootje kan omtoveren tot elektrisch vaartuig.
 

Eureka is de rubriek voor 'productontwerpen voor morgen' uit het maandblad De Ingenieur.


De eLite is een compacte buitenboordmotor met een behuizing van ruim negentig centimeter lang waarin een lithiumionaccu van 378 wattuur ligt. Onderop zit de elektromotor met schroef. De uitklapbare stuurhendel doet tevens dienst als draaghendel. De buitenboordmotor weegt slechts zeven kilogram en is makkelijk mee te nemen en af en aan te koppelen.

Daarvoor wordt eerst een ophangpunt met een dubbele klemverbinding op de romp van het bootje bevestigd. Het ophang­punt heeft een rechtop staande as die fungeert als stuurpunt voor de motor. De gebruiker hoeft de motor alleen maar op deze as te tillen, vast te klikken en de boot is klaar om uit te varen.


Prestaties beperkt

Uiteraard zijn de prestaties van de kleine eLite beperkt. De door ePropulsion gedeelde waarden zijn gebaseerd op één persoon in een klein aluminium bootje van 2,4 meter lang en 115 kilogram zwaar.

Het nominale vermogen van vijfhonderd watt levert dan een gemiddelde vaarsnelheid van 7,5 kilometer per uur. De motor kan kortstondig een vermogensboost van 50 procent extra leveren om net wat harder te gaan tot ruim acht kilometer per uur.


Anderhalf uur varen

Bij 250 watt vermogen kan de boot ongeveer anderhalf uur varen. Dit halveert bij vijfhonderd watt vermogen. Een en ander is ook nog afhankelijk van factoren als het gewicht van de bestuurder, de vorm van de boot en de omstandigheden op het water.

Opladen van de accu kan via het lichtnet of de 12V-aansluiting in de auto. De eLite heeft zelf ook een aansluiting voor het opladen van mobieltjes. 


Tekst: Paul Schilperoord
Foto: ePropulsion

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.