De start-up Avegant presenteerde afgelopen week een nieuwe type headset die scherptediepte laat zien met het gebruik van lichtveld-techniek. Het bedrijf wil de headset gaan gebruiken voor augmented reality-toepassingen.

Het belangrijkste voordeel van de lichtveld-techniek is dat je naar keuze op verschillende dieptes kunt scherpstellen. Het gepresenteerde beeld doet op die manier veel echter aan. Bij de gebruikelijke headsets kan dat niet: die beelden alles scherp af, of iets nu heel dichtbij staat of veraf. Dit doet onnatuurlijk aan het lijkt daardoor alsof objecten niet op hun plaats staan.

In het voorbeeld hieronder bevindt de Marsrover zich op dezelfde plek als de hand, terwijl de afbeelding van Mars verder op de achtergrond staat.
 


Lichtveld-techniek

Het bijzondere van de lichtveld-techniek is dat die niet alleen de intensiteit en de kleur van de lichtstralen vastlegt, zoals een gewoon beeldscherm doet, maar ook de richting waar de lichtstralen vandaan komen; hij legt een compleet lichtveld vast. Vervolgen bepalen we zelf met onze ooglens waar we het beeld scherp zien, dichtbij of juist verder weg. Bij een gewoon beeldscherm bepaalt de afbeelding wat we scherp zien.

De eerste lichtveld-camera die van de techniek gebruik maakte werd ruim tien jaar geleden ontwikkeld aan de Stanford University. Een commerciële uitvoering is door Raytrix op de markt gebracht onder de naam Lytro. Je maakte daarmee foto’s zonder scherp te stellen, dat kan achteraf met software (bekijk deze Technische Tekening, pdf-bestand). Een groot commercieel succes is de camera overigens niet geworden.


Natuurgetrouw

Veel informatie over de wijze waarop Avegant de lichtveld-techniek toepast, geeft het bedrijf niet. Op MIT Technology Review schrijft een journalist dat ze een testmodel van de headset van Avegant mocht gebruiken. Ze kon daarmee een school blauwe vissen zien die rond een tafelpoot zwemmen, en de oogharen van een levensgrote vrouw die op een stoel in de kamer zit. De journalist noemt de afbeeldingen duidelijk en natuurgetrouw, en als vanzelf keek ze naar wat dichtbij is en veraf door met haar ogen te focusseren, precies zoals je in de werkelijke wereld doet.

En dat is ook precies waar het Avegant om te doen is: zorgen dat er zo weinig mogelijk verschil is tussen het zien van de virtuele en de werkelijke wereld. Dat voelt dan niet alleen natuurlijker, maar is ook meer rustgevend voor ons gezichtssysteem. Tegelijkertijd signaleert de journalist flinke tekortkomingen, vooral het veel te beperkte gezichtsveld, waardoor je veel minder tegelijk ziet dan in het echt.


Microspiegeltjes

De projectietechniek die Avegant gebruikt lijkt op die van de Glyph, de VR-bril die het bedrijf vorig jaar heeft uitgebracht. Daarmee kijk je niet naar een scherm, maar de afbeelding wordt in het oog geprojecteerd. Het beeld wordt samengesteld door een chip die is uitgerust met een groot aantal microspiegeltjes waarop het licht valt van driekleurenleds. Elk van die spiegeltjes kan digitaal aangestuurd kantelen waardoor die wel of niet bijdraagt aan de beeldvorming. Dit digital micromirror device is ooit ontwikkeld bij Texas Instruments. Hoe de lichtveld-techniek van deze spiegelchip gebruik maakt wil Avegant niet uitleggen.

Het bedrijf zegt komende zomer met de nieuwe headset op de markt te komen.
 

 

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.