Een tweedehands Li-Ion autobatterij gaat op het Forteiland Pampus meehelpen de dieselgeneratoren zuiniger te laten draaien. ‘Hergebruik is veel slimmer dan direct recyclen.’

Moderne Li-Ion batterijen van elektrische auto’s moeten na een jaar of acht worden vervangen, ze zitten dan op zo’n tachtig procent van hun maximale capaciteit. Sommige autofabrikanten leasen de batterij, dus nemen hem zelf terug, maar het komt ook voor dat de batterij eigendom is van de autobezitter. ‘Die tweedehands batterij waarde geven is de beste garantie om ervoor te zorgen dat hij op de goede manier wordt behandeld’, zegt Janet Kes van Auto Recycling Nederland (ARN).

Zo’n waarde is het gebruik van de batterij waar die voor bedoeld is, namelijk de opslag van energie. Maar dan niet in een auto, waar elke kilometer en dus kW telt, maar stationair, bij iemand thuis of op de zaak om bijvoorbeeld zelf opgewekte zonne-energie op te slaan.

Om na te gaan hoe dat in de praktijk uitpakt zijn ARN, netbeheerder Alliander en adviesbureau DNV GL samen met HAN-Automotive een proef begonnen op het Forteiland Pampus. ‘Ook wat betreft de stroom is het eiland volledig zelfvoorzienend.’ Het Forteiland is buiten de winter een toeristische attractie, en een trekpleister voor evenementen, bruiloften en feesten.

De batterij die voor de proef wordt gebruikt is afkomstig uit een auto die indertijd is opgebouwd tot elektrische aandrijving. HAN-Automotive en de TU Eindhoven hebben de batterij speciaal voor de proef cel voor cel getest, en vervolgens omgebouwd tot een nieuwe handzame configuratie. ‘Je herkent hem niet meer terug als autobatterij.’

De proef moet gaan uitwijzen hoe die optimalisatie in de praktijk werkt

De energie op Pampus wordt geleverd door dieselgeneratoren. Tijdens het hoogseizoen genereren die op 75 l diesel zo’n 270 kWh per dag. ‘Bij een belasting van 60 % en meer is de efficiency van de dieselgenerator zo’n 35 %, bij minder belasting blijft daar hooguit 25 % van over’, zegt Jos Blom, adviseur van netwerkbedrijf Alliander. De batterij moet nu gaan helpen de dieselgenerator beter te benutten. ‘Hij kan meer toeren maken om de batterij op te laden, of we zetten hem uit als er weinig stroomvraag is en de batterij dat kan leveren.’ De proef moet gaan uitwijzen hoe die optimalisatie in de praktijk werkt. De batterij heeft een capaciteit van 40 kWh.

Verder is het  de bedoeling dat er later ook zonnepanelen op het eiland komen met een piekvermogen van 15 kW. ‘Die kunnen op de diesel een besparing van 25 procent leveren.’ Daarnaast zal de aanwezige verlichting worden vervangen door leds, ook nog eens goed voor een besparing van 15 procent.

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.