Beeldbuis

Misschien niet direct iets waar je over na wilt denken als je nu met je winterbanden aan de Franse Rivièra staat, maar hoe zit het met die dingen in de zomer? Waarom is het een slecht idee om er in warm weer mee te blijven rijden? De maker van de filmpjes in deze editie van Beeldbuis, Jason Fenske, geeft antwoord op de vraag op het kanaal Engineering Explained.

Om bij het begin te beginnen: wat is eigenlijk het verschil tussen zomer- en winterbanden? Check daarvoor het eerste filmpje hierboven. Kort samengevat: het grote verschil tussen winterbanden en zomerbanden is de manier waarop ze met de ondergrond om gaan. Winterbanden zijn gemaakt van een rubber dat zacht blijft bij lage temperaturen en hebben veel groefjes om bij een gladdere ondergrond elk minuscuul richeltje te kunnen grijpen en zo grip te behouden.

Zomerbanden zijn het tegenovergestelde. Ze zijn harder, hebben minder groeven en zijn ook minder dik. Dat zorgt in de zomer voor een betere bestuurbaarheid van de auto en een lager brandstofverbruik. In de winter komt deze rubbersoort echter in de buurt van de ‘glastemperatuur’, waardoor hij zich meer als een plastic gaat gedragen dan als een rubber en de grip op de weg sterk afneemt. De noodzaak voor winterbanden in de winter is daarmee wel duidelijk.
 

Remtests

Maar er is dus ook een noodzaak voor zomerbanden in de zomer. Het probleem met winterbanden in warm weer is namelijk tegenovergesteld: doordat het toch al zachte rubber nog zachter wordt, neemt de bestuurbaarheid af. De slijtage en het brandstofverbruik nemen juist toe.

Hoe groot is dat verschil? In dit filmpje bespreekt Fenske enkele remtests die hij deed met zijn auto en verschillende soorten banden. Het is een beperkt experiment, maar hij standaardiseert wel zoveel mogelijk andere factoren.
 


En is het extra brandstofverbruik merkbaar? De auteur van dit artikel heeft net voor de afgelopen warme periode een Toyota Prius gekocht en daar zaten nog winterbanden op. De Prius rapporteert continu het brandstofverbruik, en ook al is dit slechts een enkele auto, de indruk is wel dat het gemiddelde verbruik bij 100 km/u (met cruise control) zo’n 1 op 19 is, terwijl het in gematigder weer 1 op 21 à 22 was. (De airconditioning speelt ongetwijfeld een rol, maar die lijkt voor de boordcomputer geen verschil te maken.) De auteur voelt zich na het schrijven hiervan uiteraard schuldig en gaat spoedig zomerbanden halen.

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.