BEELDBUIS

Wat weet je van de Hyperloop? Waarschijnlijk dit: ideetje van Elon Musk, buizenpost, LA naar San Francisco in een halfuurtje, de TU Delft doet mee. Wel, hier is een video om naar te kijken bij wijze van reality check. Hij staat op het kanaal Thunderf00t (jawel, met twee nullen) en is ongenadig kritisch.

Dat valt op, omdat bijna niemand kritisch is over dit onderwerp. De meeste verslagen die je leest of ziet, reproduceren braaf dat Elon Musk heeft gezegd dat de lijn van Los Angeles naar San Francisco maar zes miljard dollar hoeft te kosten. Nogal boud voor een idee waarvoor de meeste technieken nog gekozen of zelfs nog ontwikkeld moeten worden. Absurd zelfs, omdat een hogesnelheidslijn volgens meer conventionele technologie tien keer zoveel kost. En dan zou een vacuüm pijplijn-op-palen goedkoper zijn? Zelfs de prijs van een kaartje wordt alvast gegeven: 25 dollar.

Absurd om te stellen dat de aanleg maar zes miljard dollar hoeft te kosten, zeker om een hsl tien keer zoveel kost

Thunderf00t richt zijn pijlen vooral op het onderdeel ‘vacuüm’. Je hebt een vacuümbuis nodig van 600 km lengte en minstens 2 m doorsnee. En de druk in die vacuümbuis moet volgens het oorspronkelijke white paper van Elon Musk ongeveer een duizendste bedragen van de normale atmosferische druk.

Hoe groot zouden de ononderbroken segmenten zijn die je aan elkaar moet lassen? Een vrij conventionele maat is 10 m, zegt Thunderf00t, maar vooruit, laten we zeggen 100 m. Dan heb je nog altijd zesduizend lassen die behoorlijk perfect moeten zijn.
Of nee, laten we eens rekenen aan de uitzetting: het lengteverschil tussen 0 en 40°C blijkt 300 m te zijn. Dat betekent dat je zesduizend perfecte, beweegbare keringen nodig hebt, als je tenminste je stations op een vaste plaats wilt bouwen.

 

Gapend gat

Wat gebeurt er als er een gapend gat in de buis ontstaat, als gevolg van een ongeval of een aanslag? De capsules met inzittenden vertrekken elke twee minuten voor een reis van een halfuur, dus op elk moment zijn er vijftien capsules onderweg met een tussenruimte van 40 km en een snelheid van 1220 km/h. Daar komt dan een muur van lucht op af met ongeveer de geluidssnelheid en een massa van maximaal 40 km lucht, bij een pijpdiameter van 2 m geschat op 100 ton. Spektakel gegarandeerd.

En als je capsule gewoon pech heeft, hoe kom je er dan uit voordat je stikt? Hoeveel nooduitgangen maak je, die het in stand houden van het vacuüm ook niet helpen? ‘Hyperloop brengt alle onpraktische kanten van ruimtevaart naar het aardoppervlak’, aldus Thunderf00t.

Hoe kom je eruit voordat je stikt?

Verder is er nog de bewering dat de Hyperloop meer energie zou opwekken dan consumeren, dankzij zonnepanelen op de bovenkant van de buizen. Ook dat is in dit stadium hoogst onzeker. In elk geval observeert Thunderf00t dat elke verbinding tussen A en B een dak kan krijgen met panelen erop. Dit is dus geen unieke eigenschap van Hyperloop.

Thunderf00t is geen professionele journalist. Dat ontslaat hem van de plicht netjes aan hoor en wederhoor te doen en zichzelf erbuiten te houden. In plaats daarvan noemt hij de Hyperloop onomwonden bullshit. Wel zo verfrissend.

 

tekst Herbert Blankesteijn


 

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.