In Frankrijk is het bedrijf Hyperloop Transport Technologies begonnen met de bouw van een 350 m lange hyperloop-baan. Het is de opmars naar een langere baan van 1 km, en uiteindelijk een werkend systeem van honderden kilometers lang. 

Vorige week kwamen de eerste buizen aan in Toulose, waar HTT de testbaan bouwt. De testbaan moet de grootste van Europa worden. De buizen hebben een diameter van 4 m, waardoor ze groot genoeg zijn om een hyperloop-pod te vervoeren. HTT maakt ook de pods zelf, in een werkplaats in Spanje. 

De korte baan moet dit jaar nog af zijn. Op 350 meter lukt het niet om de topsnelheden van een hyperloop te bereiken, maar de testbuis is nodig om de technologie te testen: werken de vacuümpompen, glijdt de pod goed en werken de remmen? Dat zijn belangrijke zaken om te weten voordat een pod met 1000 km/h door een buis vliegt. De volgende stap is een buis van 1 km lang. Die moet in 2019 klaar zijn.

 

Concurrentie

HTT is niet het enige bedrijf dat een hyperloop-baan gaat bouwen. Hyperloop One, onlangs overgenomen door Virgin, heeft een baan van 550 m in de woestijn van Nevada liggen. En in Nederland heeft Hardt, de spin-off van het studentenproject van de TU Delft, ambities in Flevoland een lange testbaan te maken. HTT bleef tot nu toe achter bij de concurrentie, mede omdat ze zich vooral stortten op het vinden van een geschikte locatie voor een grootschalig hyperloop-project. Hoewel het niet bekend is of Frankrijk uiteindelijk interesse heeft in een hyperloop, heeft de Franse overheid wel financieel bijgedragen aan de testbaan. 
 

HTT zelf zegt dat de hyperloop met het begin van de bouw van de testbuis ‘een commerciële industrie is geworden’. Wat dat precies betekent, blijft onduidelijk in het persbericht van het bedrijf. In ieder geval heeft HTT al in negen landen plannen, gesteund door de overheden, om de haalbaarheid van een hyperloop-systeem te onderzoeken. 

 

Veel onderzoek nodig

Voorlopig betekent dat nog niet dat er een kilometers lange hyperloop-baan ligt. Veiligheid, betrouwbaarheid en kosten moeten allemaal nog onderzocht worden voordat de hyperloop werkelijkheid wordt.
 

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.