Vandaag arriveren vanuit Zweden, Duitsland, België en Nederland de zes teams die hebben meegedaan aan de European Platooning Challenge. Met dit evenement wil Nederland als voorzitter van de Europese Unie regelgeving bevorderen die platooning legaal maakt.

Apparatuur die platooning mogelijk maakt.(Daimler)

Aan de European Truck Platooning Challenge doen zes teams mee: MAN (München), Daimler (omgeving Stuttgart), Scania (omgeving Stockholm), Volvo (Göteborg), Iveco (Brussel), DAF (Westerloo). Elk team bestaat uit twee of drie voertuigen. Vandaag bereiken ze de eindhalte van de Challenge, de APM Containerterminal in Rotterdam. Later gaan de vrachtwagens nog langs verschillende bijzondere gebeurtenissen in ons land, zoals de Intertraffic-beurs en de Innovation Expo, beide in Amsterdam. In diezelfde periode is er een informele Transportraad van de Europese ministers van Verkeer.  De teams die van ver komen zijn op 31 maart vertrokken.

De chauffeur die volgt hoeft niets te doen.(Daimler)

De vrachtwagens communiceren met elkaar via wifi en gebruiken adaptive cruise control-achtige systemen, waardoor de auto achterop exact de rijhandeling van de voorste volgt. In de voorste truck rijdt de chauffeur, die de regie heeft. De vrachtwagens erachter volgen volledig automatisch. De bestuurder die in de volgvrachtwagen aanwezig is, hoeft niets te doen.

Snelle reactie

De onderlinge communicatie zorgt ervoor dat als de voorste vrachtwagen remt, de tweede dat binnen 0,1 s ook doet; een chauffeur heeft al gauw 1,4 s nodig om te reageren. Raken de twee vrachtwagens op grotere afstand van elkaar, bijvoorbeeld om ruimte te geven aan een invoegende auto, dan blijft de verbinding tot stand en zoeken de beide vrachtwagens elkaar weer op zodra er ruimte is. Verandert de voorste vrachtwagen van rijbaan, dan doen de volgers dat ook. Zowel de voorste als de volgende vrachtwagen kan aangeven het in-een-treintje-rijden te willen verbreken. Voordat dat gebeurt krijgen de chauffeurs het signaal dat ze de bediening moeten overnemen.

De display geeft informatie over het treintje.(Daimler)

Het Nederlandse team, bestaande uit DAF Trucks, chipfabrikant NXP, onderzoeksinstituut TNO en adviesbureau Ricardo, rijdt met de Eco Twin. NXP ontwikkelde voor deze toepassing een speciaal wifi-protocol dat een hoge communicatiesnelheid garandeert. ‘Omdat we NXP in onze gelederen hebben, beschikken we over zeer betrouwbare communicatie. Dat maakt het mogelijk dat onze vrachtwagens vlak achter elkaar kunnen rijden’, zegt ir. Bastiaan Krosse van TNO. Hij is er ook trots op hoe de vrachtwagens reageren op een invoegende auto. ‘De vrachtwagen neemt autonoom wat gas terug en herkent dat er een voertuig voor hem zit dat geen deel uitmaakt van de platooning.’

Autonoom

Onder andere bij DAF en Daimler krijgt de chauffeur die achterop rijdt op een scherm te zien wat de voorste door zijn voorruit ziet. De trucks kunnen op de snelweg ook autonoom rijden: zodra de achterste wagen van de voorste het signaal krijgt dat hij in een treintje kan gaan rijden, en de chauffeur van de achterste bevestigt dat verzoek, dan zoekt de achterste vrachtwagen zelf zijn ‘voorrijder’ op.

De volgende chauffeur kijkt mee vooruit.(Daimler)

Voordelen die worden genoemd van het in-een-treintje-rijden zijn brandstofbesparing (5 – 10%), minder ongelukken (moet nog blijken), minder ruimtebeslag, gelijkmatiger verkeer en ontspanning voor de chauffeurs in de volgauto’s.

Tijdens de Challenge gebeurde het in-een-treintje-rijden op de snelwegen bij normale verkeersomstandigheden. In stedelijk gebied was het aan de chauffeurs te beslissen wat ze doen. De prestaties van de zes teams worden bijgehouden op het Innovatiecentrale in Helmond.  Met medewerking van Tomtom en Simacan zijn de vrachtwagens live te zien. De centrale informeerde de deelnemers over wegwerkzaamheden en files.

Regelgeving

Een van de achterliggende doelstellingen van de Challenge is om het onderwerp hoog op de agenda van de Europese transportministers te krijgen. Een van de knelpunten voor Europabrede toepassing van platooning is dat in sommige landen de voorgeschreven afstand tussen twee vrachtwagens veel groter is dan voor platooning wenselijk: soms is dat 50 m. De optimale afstand voor platooning is 12 tot 15 m: beide vrachtwagens profiteren dan het meest van het aerodynamische voordeel. Het harmoniseren van de Europese regelgeving moet ervoor gaan zorgen dat straks in-een-treintje-rijden in alle EU-landen legaal is.

Komende donderdag wordt tijdens de Intertraffic een door de deelnemers aan de Challenge opgesteld visiedocument gepresenteerd. ‘Met vrachtwagenbedrijven, transporteurs en regelgevers leggen we daarin vast wat er nodig is om platooning op grotere schaal mogelijk te maken’, zo vertelt Krosse van TNO.

Naar aanleiding van de Challenge maakten de supermarktketens Albert Heijn en Jumbo en levensmiddelenproducent Unilever bekend dat zij veel zien in platooning van hun vrachtwagens. 

(Openingsfoto: De DAF Eco-Twin. Foto DAF)

 

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.