Duurzamer autorijden is onvermijdelijk, maar er woedt een vurige discussie over welke manier beter is: rijden op een batterij, of rijden op waterstof. De voor- en nadelen van beide technieken op een rij.

Regelmatig verschijnen er onderzoeken waaruit blijkt dat waterstof echt veel beter voor het milieu zou zijn dan de batterij-auto's, waar er nu veel meer van zijn. Denk aan de Tesla of de BMW i3. Onderzoeker Auke Hoekstra van de TU Eindhoven prikt voor zijn werk regelmatig door dat soort onderzoeken heen. Want hoewel hij niets tegen waterstof heeft, ziet hij wel vaak de invloed van de fossiele industrie op dat soort onderzoek.

Recent nog kwam het Fraunhofer ISE met een studie waar waterstof érg voordelig uit de bus kwam. 'Ze gebruikten bijna elke oneerlijke truc om waterstof een voordeel te geven ten opzichte van batterijen', verzucht Hoekstra. 'Zo gingen ze er voor batterij-auto's vanuit dat de energie van vuile bronnen zoals kolen of gas zou komen, terwijl waterstof in hun theoretische situatie 100 % duurzaam geproduceerd werd.'
 


Want veel van de verhalen over batterijen voor auto's  - de productie van accu's is vervuilender dan fossiele brandstof, de batterijen gaan kort mee, opladen duurt een eeuwigheid - zijn niet of maar half waar, aldus Hoekstra. Hij vecht voor de batterij-auto omdat hij zo snel mogelijk een energietransitie wil zien.
 

Een elektrische Tesla. Bovenaan de waterstofauto Mirai van Toyota. Beeld: M93

 

Waterstof uit Australië

Ad van Wijk, verbonden aan de TU Delft, is fan van waterstof. Hij voorziet een scenario waar zonnepanelen in hete gebieden als Australië en de Sahara extreem efficiënt elektriciteit opwekken. Vervolgens moet die elektriciteit naar Europa en Amerika toe waar hij nodig is. Dat kan het best in de vorm van vloeibare waterstof. 'Bij de productie van waterstof verlies je een hoop energie, maar de panelen zijn zo efficiënt dat je uiteindelijk alsnog meer opwekt dan in Nederland', vertelt hij.

En als er zo'n overschot aan schone waterstof komt, ligt het voor de hand om auto's er op te laten rijden. Bovendien kunnen we dan onze gasleidingen gebruiken om het waterstof te vervoeren. Je kan het bovendien gewoon tanken, wat vertrouwder voelt en vaak sneller gaat dan opladen.
 

Zo snel mogelijk stoppen met benzine

Maar op dat scenario valt een hoop af te dingen voor Hoekstra. En van Wijk denkt dan weer dat er te weinig duurzame elektriciteit in Nederland zal zijn om én voor huizen én voor auto's te gebruiken. Maar over één ding zijn ze het eens: we moeten zo snel mogelijk overstappen van fossiele brandstof op iets duurzamers. Of dat met batterijen of waterstof gaat, of allebei, maakt dan eigenlijk weinig uit.

 

Meer lezen over de autostrijd?

Wil je meer weten over de strijd tussen waterstof- en batterijauto's? Lees dan het hele verhaal in het septembernummer van De Ingenieur. Koop de digitale versie voor € 7,50, of neem - met een flinke korting van 25 %! - een digitaal jaarabonnement van twaalf nummers voor € 69,-.


Openingsfoto: Vauxford

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.