Bij de Jaarbeurs in Utrecht wordt dit najaar een Tesla Powerpack van 400 kW geïnstalleerd. Dat moet het mogelijk maken om bij het complex geparkeerde auto’s op te laden met zonnestroom.

De installatie is een eerste stap naar verduurzaming van de Jaarbeurs. De beurs heeft grootse ambities: het complex moet uiteindelijk energieneutraal worden. Dat zal onder meer gebeuren door zonnepanelen op de daken van de hallen en boven de parkeerterreinen te plaatsen, terwijl er voor de bezoekers van het complex op grote schaal laadpunten beschikbaar komen.
 

Zonnepanelen op het dak van het Beatrixgebouw, met op de achtergrond het nieuwe Stadskantoor van Utrecht.


Het Powerpack is het begin van de verduurzaming. Samen met netbeheerder Stedin, energieleverancier Scholt Energy en energieinnovator LomboXnet maakte de Jaarbeurs afgelopen vrijdag bekend dat er na de zomer een accu wordt geplaatst met een capaciteit van 1,5 MWh. ‘Het laadgedrag bij de Jaarbeurs gaat in golven; als het mooi weer is hebben we heel veel zonnestroom, en de parkeerplekken staan vol of er is nauwelijks iemand. Een batterij biedt dan de beste oplossing om de opgewekte zonnestroom zo effectief mogelijk te gebruiken’, zo legt Robin Berg van LomboXnet uit. In zijn thuiswijk Lombok werkt LomboXnet al met oplaadpunten op zonnestroom: wie dat wil kan aangeven dat de auto-accu bij voorkeur wordt opgeladen met zonnestroom, mits die beschikbaar is (lees: ‘Laadpaal op zonnestroom’).

De Jaarbeurs is al van plan om bij het inrijpunt en op het dak van een parkeerterrein in totaal 230 zonepanelen te plaatsen, met een gezamenlijk piekvermogen van 61 kW. De batterij, die wordt geleverd door Tesla, heeft in eerste instantie een vermogen van 400 kW. Later is dat uit te breiden tot 1,3 MW.

De batterij wordt na de zomer geïnstalleerd, en heeft met zijn 1,5 MWh voldoende  capaciteit om 20 Tesla’s Model S op te laden. Op de parkeerterreinen staan nu precies zoveel oplaadpunten.


Hub voor elektrisch autovervoer

De investeringskosten van een miljoen euro worden vooral gedragen door het Energiefonds Utrecht. Daarnaast leveren LomboXnet en Scholte een investeringsbijdrage.

‘We willen met deze nog bescheiden installatie alvast ervaring opdoen’, aldus Berg. Want de ambities van de Jaarbeurs reiken veel verder. ‘Het parkeerterrein P4 wordt opnieuw ingericht, en dat komt daarna vol te staan met laadpalen.’ Gecombineerd met de grootschalige plannen voor zonnestroom ziet Berg het Jaarbeursterrein uitgroeien tot een hub voor elektrisch autovervoer in de stad Utrecht. ‘Volgend jaar willen we gaan testen met de Tesla Model 3. Mijn toekomstbeeld is dat het Jaarbeursterrein een van de plekken wordt waar mensen die autovervoer nodig hebben een zelfrijdende deelauto kunnen bestellen.’
 

Aanleg van de eerste laadpalen bij de Jaarbeurs. Foto Robin Berg.


De Tesla-batterij wordt geen Europese recordhouder: de grootste is te vinden in Duitsland waar Mitsubishi Corporation and Eneco eind dit jaar een 50 MWh batterij gaan installeren in de gemeente Jardelund.

 

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.