Eureka

Het airbagvest voor motorrijders is al enige tijd op de markt, maar dit beschermt niet het onderlichaam. Daarom is er nu een airbagbroek.

 

Eureka is de rubriek voor 'productontwerpen voor morgen' uit het maandblad De Ingenieur.


Bij een zwaar ongeluk hebben motorrijders volgens het Zweede bedrijf Mo’Cycle de meeste kans op letsel aan het onderlichaam. Conventionele motorbroeken hebben wel beschermstukken op de knieën en heupen, maar de rest blijft praktisch onbeschermd.

Mo’Cycle ging een samenwerking aan met het Franse bedrijf Helite Airbag om een airbag­systeem in een spijkerbroek te verwerken. De Airbagjeans zijn gemaakt van de allersterkte denim, bestaande uit katoen met zeer sterke polyurethaanvezels om beschadiging door schuren over het wegdek te minimaliseren.
 


Via trekkoord verbonden met motor

Vanaf de broekband tot onder de knieën loopt over elk been een naad die met klittenband vast zit. Daaronder liggen de airbags.

Tijdens het rijden is de broek via een trekkoord verbonden met de motorfiets. Als de motorrijder er vanaf valt, activeert het trekkoord een CO2-patroon dat de airbags in de broek opblaast.

Hierdoor worden knieën, heupen en ook dijbenen beschermd evenals – niet onbelangrijk – de achterkant van het onderlichaam bij het stuitje. Dit helpt om beschadiging van de wervelkolom te voorkomen.


Opnieuw te gebruiken

Volgens Mo’Cycle beschermen de airbags tien keer beter dan traditionele valbeschermers. Indien de broek niet te veel beschadigd raakt in een crash is deze opnieuw te gebruiken door de CO2-patronen te wisselen.

Mo’Cycle gaat de Airbagjeans dit jaar op de markt brengen via crowdfunding.


Tekst: Paul Schilperoord
Foto: Mo'Cycle

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.