Opinie

Na de zomer mag de Stint met enkele technische aanpassingen weer de weg op. En er komen nog veel meer compacte elektrische voertuigen aan, voorziet mobiliteitsonderzoeker Auke Hoekstra. ‘In je eentje op pad met een voertuig van 1500 kilogram is toch gek.’

In de jaren vijftig van de vorige eeuw had men het plan om de grachten in Amsterdam te dempen. Dan was er ruimte voor mooie, brede autosnelwegen in de binnenstad, net als in Los Angeles. Gelukkig staken bewoners daar een stokje voor.

We realiseren ons steeds meer dat steden en auto’s eigenlijk slecht bij elkaar passen. Het is geen toeval dat de Tweede Kamer in april besloot de Stint met een verbeterd remsysteem te laten terugkeren in het straatbeeld. Of dat de Carver, een kruising tussen een motor en een auto, een herkansing krijgt als stadsvoertuig. Of dat er in het buitenland steeds meer interesse is voor hoe wij in Nederland en Denemarken fietsen gebruiken in de stad.
 

1500 kilogram

Want vindt u het ook niet gek dat u in uw eentje even naar het werk of de supermarkt rijdt in een voertuig van 1500 kilogram? Qua grondstoffengebruik is de fiets met zijn pakweg 15 kilogram honderd keer zo efficiënt.

Ik heb laatst uitgerekend dat alleen al de CO2-uitstoot van de productie van een auto ongeveer 30 gram per gereden kilometer bedraagt. En daar komt dan de verbranding van brandstof nog bij. Als je realistische verbruikstests neemt en de productie van de auto en brandstof meerekent, stoot je met een auto gemiddeld al snel 250 gram per kilometer uit.

 

Auto zal verdwijnen uit stad

Daarom ben ik ervan overtuigd dat smartphones, kunstmatige intelligentie en lithiumbatterijen helpen om de auto uit de stad te laten verdwijnen. Ik zie een toekomst voor me waarin we met onze smartphone kleine, zelfrijdende deelvoertuigen oproepen die dan binnen een paar minuten voor de deur op ons wachten. Die gaan de meeste auto’s en parkeerplaatsen overbodig maken.

De wagentjes hebben een veilige kooiconstructie en zijn overdekt maar eenpersoons, en dus veel kleiner en lichter dan een gewone auto. Die kleine deelvoertuigen zijn ook ideaal om te elektrificeren: dat is goedkoop, stil en schoon, en ze laden zichzelf op als ze even geen dienst hebben.
 

Sneller van deur tot deur

Laatst hebben collega-onderzoeker aan de TU Eindhoven Peter Hogeveen en ik een simulatie gemaakt om te testen of dit scenario kan werken voor een representatieve wijk. Daaruit bleek dat iedereen met zulke voertuigen even snel of sneller van deur tot deur is te brengen dan met de auto. Zelfs als iedereen de nieuwe voertuigen gaat gebruiken in plaats van de fiets en het openbaar vervoer, kunnen we toe met vijf tot tien keer minder voertuigen dan we nu auto’s hebben. Omdat de meeste voertuigen klein zijn, schat ik dat we veel minder dan een tiende van de grondstoffen en energie nodig zullen hebben. En ze zijn natuurlijk veel goedkoper. Hoe het precies gaat lopen, moet natuurlijk nog blijken, maar geloof mij: kleine voertuigen hebben de toekomst.
 

Drs. Auke Hoekstra is onderzoeker duurzame energie en mobiliteit aan de TU Eindhoven.


Illustratie Joost Stokhof

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.